Peamiselt haaratakse telefon külmetuste korral

Jaan Rapp
, tegevtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Lauatelefon
Lauatelefon Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees

Perearsti nõuandeliinile 1220 on sel aastal pöördutud ligi 15% rohkem kui eelmisel aastal. Keskmiselt helistatakse terviseküsimuste osas abi saamiseks nõuandeliinile kalendrikuus 22 500 korda.

Perearsti nõuandeliini 1220 projektijuhi Külli Friedemanni sõnul on telefoni teel meditsiinialase nõu küsimine aasta-aastalt populaarsemaks muutunud. «Helistatakse oma perearsti töövälisel ajal, kui viibitakse välismaal puhkusereisil või soovitakse anonüümset nõu küsida,» loetles ta helistamise peamiseid põhjuseid.

«Peamised kaebused on talvisel ajal külmetused, suvel putukate ja just eriti puugihammustused, vanematel inimestel vererõhuprobleemid. Väikelaste emadel on küsimusi imikute hooldamise kohta, millega ehk oma perearsti ei soovita tülitada,» rääkis Friedemann.

«Talvisel ajal saame sageli kõnesid Egiptusest, Marokost, Tuneesiast, kus eestlased puhkusereisidel viibivad. Nõu küsitakse enamasti seedetrakti probleemide osas ja kuidas apteegist vajalikke ravimeid küsida. Välismaalt helistades tuleb kasutada numbrit +372 630 4107.»

Efektiivse nõuande saamiseks soovitab perearsti nõuandeliini 1220 projektijuht enne kõne tegemist võimaluste piires teha ettevalmistused enda või konsultatsiooni vajava isiku tervisliku seisundi hindamiseks.

«Näiteks palaviku kahtlusel tuleks mõõta ära kehatemperatuur, vererõhu probleemide korral mõõta vererõhk. Kui on võetud ravimeid, vaadata täpselt järele nende ravimite nimed ja tarvitatud kogused. Lisaks on hea võtta käeulatusse paber, kuhu vajadusel märkmeid teha,» jagas projektijuht nõuandeid.

«Nõuandeliinilt saab infot edasiste tegevusjuhiste osas, tegu on siiski nõuandeliiniga ja olemasolevat raviplaani siin ei muudeta. 87% kõnedest lõppevad koduse ravi juhistega, 7% soovitusega järgmisel päeval perearsti vastuvõtule minna, 6% soovitusega EMOsse pöörduda ja kiirabi kutsumist soovitatakse väga harva – umbes ühele inimesele ööpäevas,» tõi projektijuht välja statistika.

Perearsti nõuandeliin 1220 on Eesti Haigekassa rahastatav teenus. Nõuandetelefonil vastavad helistajatele kogenud perearstid ning pereõed eesti ja vene keeles. Helistamisel ei tuvastata helistaja isikut, helistada ja nõu küsida võivad ka ravikindlustuseta inimesed.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles