Päevatoimetaja:
Mati Määrits

Noorte meeste surmasõit muudab politseinikud karmimaks

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Teisipäeval oli hukkunud Timo mälestuseks Valga–Tartu maantee äärde toodud küünlaid ja lilli.
Teisipäeval oli hukkunud Timo mälestuseks Valga–Tartu maantee äärde toodud küünlaid ja lilli. Foto: Sirli Homuha / Valgamaalane

Valga politseijaoskonna juht Tiit Allik lubas, et pärast teisipäevast noorte meeste surmasõitu on politseinikud turvavöö mittekasutajatega veelgi rangemad.

Turvavöö kinnitamata jätmise eest võib trahvi saada kuni 200 eurot. Kui inimene jääb vahele mitmendat korda, võib trahv ulatuda 400 euroni.

Valga lähedal Jaanikeses teisipäeva varahommikul juhtunud õnnetuses sai surma politsei andmetel Võrumaalt pärit ja Valgamaa kutseõppekeskuses õppinud Timo. Noormees istus auto tagaistme keskel, turvavööd tal peal ei olnud.

«Kui inimesed ei ole teadvustanud, et ka tagaistmel peab turvavöö peal olema, siis teisipäevane õnnetus näitab, et see päästnuks inimese elu. Ilmselt on siin nii politseil kui tavainimestel mõtlemiskoht,» lausus Allik, märkides, et nüüdsest on politseinikud rikkujatega täiesti järeleandmatud. «Karistame karmilt trahvidega.»

Milline oli sõidukiirus?

Allik rääkis, et teelõik, mis alguses ohtlik ei tundu, võib seda siiski olla. «Auto lendas teelt välja – aeglaselt sõites poleks seda juhtunud,» nentis ta.

Samas ei tähenda see Alliku sõnul, et auto sõitis teisipäeva varahommikul näiteks 200 kilomeetrit tunnis. «Teinekord ei pruugi kiirus seaduse järgi ületatud olla: inimene vaatas kõrvale, tähelepanu hajus, räägiti omavahel. Fakt on aga, et 50kilomeetrise tunnikiirusega poleks auto teelt välja lennanud.»

Audi A8 roolis oli 26aastane alkoholi joonud Raiko, kellega olid samas autos veel 27aastane Mario, 23aastane Andre, 23aastane Mart ja hukkunud 21aastane Timo. Politsei kinnitusel olid sõidukis turvavöö peale pannud vaid Raiko ja tema kõrval istunud Mario. Politsei kinnitusel on auto omanik Mario.

«Rumal oli see vend, kes seal nendega koos oli. Ise oli tüüp kaine, aga rooli ei läinud. Endal veel juhiload taskus,» imestas Timoga samas koolis käinud Mihkel Moks, rääkides õnnetuse ajal tagaistmel istunud kainest 23aastasest Mardist. Teised ellujäänud olid alkoholijoobes. Kas seda oli ka surma saanud Timo, selgub ekspertiisist.

«Kui ta (Mart – M. V) oli väsinud, pidanuks puhkama ja siis rooli istuma. Kui seda sõitu saanuks edasi lükata, pidanuks seda tegema. Seda sõitu poleks tohtinud olla,» ütles Tiit Allik, tõdedes, et suurim vastutus on roolis istunud Raikol, kes astub väga suure tõenäosusega ka kohtu ette.

«Mina sain oma õppetunni, et ei tasu istuda autosse, kus on juht joonud – kui Valgast veidi eemal aastaid tagasi kaks sõpra niimoodi surma said,» lisas Mihkel, meenutades üht viimast kõige rängemat õnnetust, mis juhtus neli aastat tagasi jaanipäeval.

Siis sai õnnetuses surma kolm noormeest, kellest kaks olid hääletajad ja üks juhi sõber. Kaks noort sai pika- ning üks lühiajalise tervisekahjustuse. Noored olid õnnetuse ajal 16–20aastased.

«Kuid eks noortel on vaja nii-öelda kiirust tõestada, kui sõidavad täis peaga. No mis noortel. Seal (teisipäeva öösel õnnetusse sattunud autos – M. V.) olid kõik ju mehed. 26aastane oli roolis, see ei ole enam poisike. Pigem peaks oma tulevikule mõtlema,» ütles 22aastane Mihkel.

Väga head olud sõitmiseks

Valga politseijaoskonna liikluspolitseinik Kaimar Karm imestas teisipäeva pärastlõunal õnnetuskohal käies, et just sirgel teelõigul auto teepervest alla sõitis ja sealt edasi mitu korda üle katuse paiskus.

Õnnetus juhtus veidi enne kella nelja öösel (teade saabus politseile kell 3.45 – M. V.), mis on Karmi sõnutsi pigem valge aeg. «Sirge teelõik, ideaalne nähtavus, tee oli kuiv ... Miks kaldus auto sirge tee pealt välja? See on kõigile arusaamatu.»

Kui suur oli sõidukiirus sajameetrisel teekonnal alates juhitavuse kaotamisest, selgitab välja menetlus.

«Kiirabi vaatas nad (teised autos olnud noored – M. V.) üle – neil polnud ühtegi vigastust,» ütles ka öösel õnnetuspaigal käinud Karm.

Õnnetuses elu kaotanud Timo jäi katuseluugist välja paiskudes auto alla, kui see lõpuks pärast mitut uperpalli katusele seisma jäi. «See ei olnud ilus pilt,» nentis Karm. «Kui turvavöö olnuks kõigil peal, oleksid kõik sellest õnnetusest välja tulnud. Ükski inimene ei tohiks hukkuda.»

Turvavööd kasutavad sõitjad viimasel ajal tihedamini kui varasematel aastatel. «Seda on politseioperatsioonidel maru hästi näha. Kui varem avastasime näiteks Valgas Riia tänaval pooleteise tunni jooksul 20 rikkujat, siis nüüd on neid heal juhul kaks,» tõi Karm näite.

Uuringud näitavad, et kui turvavööd kasutaksid kõik juhid ja sõitjad, oleks õnnetustes hukkunute arv umbes 10–20 protsenti väiksem.

Õnnetuse täpsemate asjaolude väljaselgitamiseks alustati kriminaalmenetlust.

Tagasi üles