Päevatoimetaja:
Arved Breidaks

Kirikus kõlas erakordselt kõrge meeshääl

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Andreas Kalkun (kontratenor), Stella Sõmer (klavessiin), Helena Uleksin (barokkflööt) ansamblist Grupeto.
Andreas Kalkun (kontratenor), Stella Sõmer (klavessiin), Helena Uleksin (barokkflööt) ansamblist Grupeto. Foto: Jüri Goltsov

Valga Jaani kirikus võisid klassikalise muusika austajad kuulata barokkmuusikat ansambli Grupeto esituses selle ajastu pillide koopiatel. Kontsert kandis pealkirja «Taevane ja maine armastus».

«Kuna meie Jaani kirik on arhitektuuri poolest hilis­barokk-klassitsistlikus stiilis, mängis kiriku interjöör ja samas ka väga hea akustika omamoodi muusikale kaasa. Nii esinejad kui ka publik jäid väga rahule,» kinnitas kiriku organist Jüri Goltsov.

Barokiajastu pillide koopiad, millel muusikud mängisid, on käsitsi valmistatud. Publik sai kuulata Carl Heinrich Grauni ja Johann Sebastian Bachi intrumentaalteoseid ning Antonio Caldara, Antonio Vivaldi ja Georg Friedrich Händeli aariaid. Soleeris kontratenor klavessiini ning barokkflöödi saatel.

«Kontratenoreid ei kuule just tihti. See on kõrge meeshääl, mis kõlab nagu alt ja kohati isegi nagu metsosopran,» rääkis kiriku organist.

«Miks kirjutati toona aariad nii kõrgele meeshäälele? Aga sellepärast, et naistel oli tollal keelatud vaimulikku muusikat esitada. Samas oli piibli süžeedel kirjutatud oratooriumides naistegelasi. Nii laulsidki neid aariaid kõrge häälega mehed ehk kontratenorid või ka lausa kastraadid, keda valmistati oratooriumide lauljateks ette juba lapsest saadik,» selgitas Goltsov.

«Kõik aariad puudutasid armastuse teemat – olgu see inimeste vaheline ehk maine armastus või Jumala ning jumalate ja inimeste vaheline armastus,» lisas Goltsov.

Märksõnad

Tagasi üles