Päevatoimetaja:
Mati Määrits

Kurikuulsused plaanivad vallutada terve Eesti

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Anna-Paulina Huttunen (vasakult), Danvar Lendre ja Kiur Kimmel näitasid, kui kurikuulus nende lauamäng tegelikult on. Mängu põhimõte on lihtne ning kui ajaloolised isikud ja faktid jäävad hästi meelde, läheb mängimine eriti ladusalt.
Anna-Paulina Huttunen (vasakult), Danvar Lendre ja Kiur Kimmel näitasid, kui kurikuulus nende lauamäng tegelikult on. Mängu põhimõte on lihtne ning kui ajaloolised isikud ja faktid jäävad hästi meelde, läheb mängimine eriti ladusalt. Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees

Mis seob Hitlerit ja Mobutu Sese Sekot? Nad on kurikuulsused, kelle koondasid ühte mängu kokku kolm Valga põhikooli õpilast. Nüüd on noortel plaanis müüa endaloodud lauamängu huvilistele üle Eesti.

Minifirma Illuminati kolm noort Kiur Kimmel, Anna-Paulina Huttunen ja Danvar Lendre panid vahetult enne ettevõtluskonkurssi «Nupp nokib» pead kokku ja lõid lauamängu nimega Kurikuulsused.

Mängu loomist alustasid noored oktoobris, kuid nagu ikka, tehti suurem osa tööst ära viimasel päeval, kui valmis said viimased küsimused. Noori juhendas Valga põhikooli arendus- ja noorsootööjuht Maria Sikk, kes oli noorte suur innustaja. «Tema aitas meid veel transpordiga ja hoidis motivatsiooni üleval, kui meil see kaduma kippus,» kinnitas Lendre.

Algkapital oma taskust

Algkapitali panid õpilased ise kokku. «See oli 120 eurot ja aktsiate jagunemisel 40 protsenti mulle, 40 Danvarile ja 20 Anna-Paulinale – vastavalt sellele oli ka rahaline panus,» sõnas Lendre.

«Mäng algab nii: kõige noorem viskab täringu ja seejärel peab ta vastama sellisele arvule küsimusele, nagu täring näitab,» seletas Kimmel ja viskas täringut, millel tuli arv kaks. «Teine mängija küsib nüüd kaks küsimust ja edasi liigun nii palju, kui õigeid vastuseid tuli. Lisaks on veel erilised ruudud, millel on lisaküsimused,» täpsustas Kimmel ja viitas punastele kaartidele.

«Need küsimused on aga pisut raskemad,» selgitas Lendre. Kuigi mänguväljal on lisaküsimuste kastid veel omakorda erinevad, siis sellel noorte sõnul mingit tähendust ei ole. «See on lihtsalt disaini küsimus,» täpsustas Kimmel.

Hakkajad noored on mõelnud ka taaskasutusele. Mängunuppudeks on mitmesugused ülejäägid elektroonikast, täpsemalt kondensaatorid. Küsimusele, ega klassis seetõttu mõnest vahendist puudust ei tunta, vastas Danvar kiirelt, et kohe kindlasti mitte. «Loomulikult on need ka täiesti kahjutud ega plahvata,» lisas Kimmel.

Küsimused on noormeeste endi tehtud. «Küsimused on pigem inimeste, mitte sündmuste kohta. Kui see inimene on kaasa löönud mingis sündmuses, võib küsimus olla püstitatud ka selle kohta,» seletas Kimmel küsimuste põhimõtet.

«Kokku on 15 kurikuulsat inimest, kellest iga kohta on tehtud 12 küsimust,» sõnas Danvar. «Seega koos lisaküsimustega 200 küsimust,» lisas Lendre ja viitas kurjakuulutavale punasele kaardipakile. «Punased kaardid on lisaks ja need küsimused seal on oluliselt raskemad ning neil on vaid kaks vastusevarianti,» täpsustas Kimmel.

Vaja nii teadmisi kui õnne

«Need küsimused röövivad ka kõige rohkem punkte – võivad viia sind kolm kohta edasi, aga ka tagasi. Seetõttu on nende puhul vaja ka õnne,» sõnas Lendre.

Ärakasutatud kaardid lähevad kõrvale. «Kui küsimusi peaks puudu jääma, alustatakse uuesti juba küsitud küsimustega. Kuid arvan, et puudu neid kindlasti ei tule,» kinnitas Lendre ja tunnistas, et kuigi küsimused on nende endi tehtud, on temalgi tulnud kaotusvalu tunda.

Küsimuste koostamise töö oli päris ajamahukas. «Kõige rohkem aega võttis faktide kontrollimine, sest neis eksida ei tohi,» rõhutas Lendre.

Mängu karbil on peal kaks kurjakuulutavat kuju, Stalin ja Hitler, kes noorte sõnul toovad huvilisi kiirelt ligi. «Oleme mängu välimust seletanud sellega, et tegemist on kahe tuntuima kujuga ajaloos. Minu teada on olnud vaid üks vanem inimene, kes oli karbi kujunduse üle natuke kuri, kuid pigem nende meeste kui meie peale,» lisas Kiur.

Töös on neil aga juba uued ideed. «Teeme kaarte juurde, samuti tuleb uus kujundus. Lisaks on plaanis juurde võtta uusi kurikuulsuseid,» loetles Lendre uuendusi.

Praegusest mängust käivad läbi sellised nimed nagu Stalin, Hitler, Mussolini, Al Capone, aga ka pisut vähem tuntuid, näiteks diktaator Mobutu Sese Seko – kunagine Kongo Demokraatliku Vabariigi sõjaväelane ja poliitik – ja teised ajaloost tuntud diktaatorid.

Idee tuli sõjamuuseumist ja ajaloohuvist

Idee luua just sellise sisuga mäng said leidlikud noored tänu Valga sõjamuuseumile ja enda ajaloohuvile. Nüüd saab lauamängu abil ajalugu õppida lausa mängeldes.

«Kui noored võib-olla ei tea, kes oli Brežnev, siis on see mäng üks võimalus, kuidas ajalooga tutvust teha,» põhjendas Kimmel.

Mängu loojatega saab ühendust Facebooki konto kaudu.

«Praegu on 20 tehtud mängust huvilistele läinud juba 18 tükki. Seega on aeg uuendusteks küps. Tahame mängu tõlkida ka vene ja inglise keelde, sest selle vastu on juba huvi tuntud,» sõnas Lendre. «Uues kujunduses on karbile plaanis panna seitse või kaheksa portreed ja need joonistame ise,» lisas Huttunen, kes on mängu kujundaja.

12. ja 13. veeburaril on nad Tallinnas õpilasfirmade laadal oma toodet müümas ning loodetavasti läheb neil seal menukalt ja edukalt.

NÄITEID KÜSIMUSTEST

Vladimir Lenin oli ...
a) oktroobrirevolutsiooni läbiviija
b) oktoobrirevolutsiooni takistaja
c) beduiin

Aastatel 1988–1990 oli Gorbatšov ...
a) KGB peadirektor
b) NSVLi president
c) kultuuritegelane

1996. aastal kandideeris Gorbatšov Venemaa presidendiks, kuid võttis ...
a) 0,5% häältest
b) 3% häältest
c) 5% häältest

Mobutu Sese Seko oli ...
a) kristlane
b) moslem
c) juut

Allikas: lauamäng Kurikuulsused

Märksõnad

Tagasi üles