Teise riigi poed kärbivad Eesti kaupluste kasumit

Liisi Ploom
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Valga Rimi kauplus
Valga Rimi kauplus Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees

Kahe naaberriigi erinev alkoholipoliitika meelitab eestlasi vägijooke piirilinna Valga Läti poolele ostma minema. Mõneski Valgamaa poes on alkoholimüük seetõttu oluliselt vähenenud.

Nii Selver, Rimi kui ka Tõrva Tarbijate Ühistu esindajad kinnitavad, et kange alkoholi müük on vähenenud – eriti just Valgas ja selle lähipiirkonnas.

«Valga Rimis on alkoholimüük langenud isegi 30 protsenti. Võime eeldada, et suurem osa alkoholist ostetakse pigem soodsamalt kahest Valga piiril olevast poest,» sõnas Rimi Eesti Foods ASi esindaja Katrin Bats. Hiljaaegu lisandus piiril tegutsevale Alko1000 poele veel teinegi pood, AlkoShop Valka, mis seadis end sisse Valka kesklinnas.

Kohalik reageerib vaid kampaaniale

«Kohalik ostab alkoholi Valga poest vaid siis, kui sellele on väga hea kampaaniapakkumine. Ka see vastab tõele, et Eesti õlut ostetakse siiski veel kodumaistest kauplustest,» tõi Bats välja.

Lätlaste ostukorvi jõuab siitpoolt piiri aga mitmesuguseid toidukaupu, sealhulgas kohvi.

«Tundub, et lätlastele meeldivad eestimaised piimatooted. Ostetakse ka kampaaniahinnaga kala. Erinevalt eestlastest ostavad lätlased seda kohe rohkem, vähemalt kaks või kolm. Palju räägitakse sellest, et Lätis on õlu odavam, aga siiski ostavad lätlased Eestist kaasa ka Eesti õlut,» tõi Bats välja ostjate eelistusi.

Ostuharjumused muutunud

Ka Selveri kommunikatsioonijuhi Erki Erilaiu sõnul on kangete vägijookide müük Valgas vähenenud, muutused polevat aga suured.

«Samas on tõusnud veinide müük. Sama trend, ehkki vähemal määral, on ka üle Eesti. Põhjuseks on tarbijate valikud, mis muutuvad iga aastaga üha tervislikumaks ja seda mitte ainult alkoholi, vaid ka toidu osas. Kauplustesse on müügile tulnud palju tervisetooteid, pakutakse rohkem puu- ja juurvilju, ka on paljude köögiviljade hinnad muutunud taskukohasemaks,» kirjeldas Erilaid Selveri hinnangut olukorrale.

«Kõik see on aidanud kaasa tarbimiskäitumise muutumisele ning nii alkoholi kui ka kõrge rasva- või soolasisaldusega toodete asemel ostetakse pigem tervislikumaid tooteid,» lisas ta.

Inimeste ostuharjumused seoses alkoholiga on muutunud juba 2015. aasta alkoholiaktsiisi määra tõusust ja tänavune tõus muutis seda veelgi. «Ilmselt ei saa siin väita, et selle taga on ainult kaubanduskett Alko1000. Enne seda poodi tehti ostud teistest Valka poodidest,» sõnas Tõrva Tarbijate Ühistu juhataja Ilona Leetma.

«Alkoholi ost keskmiselt on meie kauplustes vähenenud pea 18 protsenti, seda nii Valgas kui Tõrva piirkonnas. Otepää kohta meil andmed puuduvad, sest seal Tõrva Tarbijate Ühistu ei tegutse. Tulevikus näen sama trendi ja seda seni, kuni kahel riigil on nii erinev alkoholipoliitika,» lisas Leetma.

Maxima Eesti OÜ, kel samuti poode üle Valgamaa, artikli avaldamise ajaks oma müügikogemusi ei edastanud.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles