Koolide sisekliima luubi all

Jaan Rapp
, tegevtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Valga Jaanikese kool
Valga Jaanikese kool Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees

Riigi Kinnisvara AS (RKAS) võtab luubi alla koolimajade sisekliima ja õpilaste teadlikkuse sisekliimast ning selle olulisusest.

RKAS alustab käesoleval sügisel üheksateistkümnes koolis ruumide sisekliima seireprogrammiga, mille käigus antakse muu hulgas õpilastele ülevaade sisekliima parameetritest ja nende olulisusest tervisele ning õppeedukusele. Samuti analüüsitakse koos võimalikke sisekliima puudujääkide põhjuseid ja tagajärgi. Valgamaalt osaleb programmis Jaanikese kool.

Õpilased saavad ka võimaluse seostada koolis õpetatavaid loodusteadusi praktilise elu ja insenerteadustega.

Uuringud toovad selgelt välja seosed ruumide sisekliima ja seal viibivate inimeste tervisliku seisundi ning sooritusvõime vahel.

RKASi toetusel Tallinna Tehnikaülikoolis läbi viidud uuringu kohaselt vajab sisekliima küsimus laiapõhjalist teadvustamist – vältimaks näiteks olukordi, kus renoveeritud koolimajade õhutihedates klassiruumides energiasäästu eesmärgil ventilatsiooni välja lülitamisega seatakse ohtu laste tervis ja õppeedukus.

Uuringud näitavad, et ebasobivast temperatuurist ja süsihappegaasi kontsentratsioonist ehk ebapiisavast õhustusest tulenev ebasobiv sisekliima võib  vähendada õpilaste õppeedukust selliselt, et 12aastasest stuudiumist jääb omandamata teadmisi rohkem kui ühe aasta jagu.

«Inimesed viibivad üle 80% ajast siseruumides ning sisekliima kvaliteet mõjutab otseselt igaühe tervist», kinnitab Eesti Mükoloogiauuringute Keskus SA ekspert Kalle Pilt. «Eriti oluline on sisekliima jälgimine

laste- ja õppeasutustes, sest lapsed on kõige tundlikumad sisekliima muutuste suhtes. Samuti mõjutavad sisekliima parameetrid otseselt laste enesetunnet ja õppimisvõimet.»

RKASi teadus- ja arendusosakonna juhataja Margus Sarmeti sõnul on sellelaadse teavitustöö tegemine ja uuringute teostamine väga vajalik.

«Uuringutulemused annavad meile olulist lisainformatsiooni Eesti koolide õpikeskkonna kohta. Väärtuslikku teavet saab kasutada nii olemasolevate kui kavandamisjärgus koolihoonete juures. Samas peab sisekliima

olulisus jõudma igaüheni, ainult teadlikud olles saame valvata omale sobiliku sisekliima olemasolu üle kodus, tööl, spordisaalis või koolis,» lisas Sarmet.

Igas seireprogrammiga liitunud koolis plaanitakse kuni kümnes õppeklassis mõõta pikema perioodi jooksul süsihappegaasi hulka, õhutemperatuuri ja suhtelist õhuniiskust aga ka hallitusseente osakeste hulka õhus.

Mõõtmisega koos tehakse koolides teavitustööd ja peetakse vastavasisulisi harivaid loenguid nii õpilastele kui õpetajatele.

Uuringud leiavad koolides aset 2016/2017. õppeaastal. Mõõtetulemusi esitletakse kooliperele ning vajadusel pakutakse välja parendusettepanekuid siseklimaatilise seisukorra parandamiseks.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles