Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskused saavad aastas kümneid tuhandeid pöördumisi, millest iga viies on seotud reisiteenuste hindadega.
Mõtlematu tegutsemine võib tuua hinnaüllatusi
Alati ei ole põhjus selles, et kaupleja klienti eksitada sooviks: hinda võivad kergitada ka tellitud lisateenused või hilisem soov broneeringut muuta.
Tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert Pille Kalda ütles, et inimesed on nõustajate poole pöördunud küsimustega, mis puudutavad olukordi, mil veebis broneeritud teenuste, näiteks lennupiletite, hotelli või autorendi maksumus om kujunenud plaanitust suuremaks. Euroopa Liidus kehtib nõue, et tarbijale peab olema teada teenuse lõpphind, mis sisaldab kõiki makse ja muid tasusid.
Tarbijad kipuvad hooletud olema
Nõustamiskeskuste võrgustiku läbiviidud seire, mis hõlmas tarbijate pöördumisi, tarbijate e-küsitlust ja testiks sooritati ka ise broneerimisi, näitas, et sageli pole küsimus ainult kauplejate läbipaistmatutes hindades või hindade kuvamises, vaid ka selles, et tarbijad ei loe hoolikalt, millele alla kirjutavad. «Seega tasub broneeringut tehes olla hoolas andmete sisestamisega ja mitte kiirustada,» sõnas Kalda.
Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskused koostasid projekti käigus tõstatunud probleemide ja küsimuste põhjalt tarbijatele kümme nippi, kuidas puhkusereisi broneerides vältida üllatuslikke tasusid.
«Kõigepealt maksud – jälgi, et pakkumise juures olev hind sisaldaks kõiki makse, et hiljem lisatavad kohustuslikud maksud ei tuleks üllatusena. Kuvatud teenuse või kauba hind peab olema lõpphind, mis sisaldab kõiki makse, näiteks lennupiletite hind peab sisaldama ka näiteks kõiki lennujaamamakse,» rääkis Kalda.
Lisateenuste puhul tuleks üle küsida, kas ja millised teenused on hinna sees ja mille eest peaks juurde maksma. Näiteks hommikusöök, äraantav pagas ja rendiauto tagastamine teise kohta. Kindlasti peab varuma broneerimiseks aega.
«Tuleb uurida, millised on broneeringu tühistamise tingimused ja otsustamisega mitte kiirustada. Tihti ei ole võimalik broneeringust loobuda isegi siis, kui soovid seda vahetult pärast kinnitamist. Sellised olukorrad võivad tekkida, kui oled kiirustanud broneeringu tegemisega, ent seejärel leiad midagi sobivamat ja soovid juba olemasolevast broneeringust loobuda või oled kiiruga teinud mingi muu vea,» ütles Kalda.
«Kui sa ei soovi olla kuupäevades paindlik, vaid soovid kindlaid kuupäevi, siis kontrolli, et niinimetatud paindlike kuupäevade funktsioon oleks broneerimissüsteemis välja lülitatud. Kindlasti mõtle ka läbi, mille vastu soovid end kindlustada. Loe kindlustuse tingimused, näiteks krediitkaardiga kaasnev kindlustus, ja otsusta, kas sellestpiisab või vajaksid täiendavat kaitset,» lisas ta.
Üle tuleks vaadata eelnevalt täidetud lisateenuste soovid ja veenduda, et süsteemis ei oleks juba eeltäidetud lahtreid mingi lisateenuse tellimiseks. Taolised eeltäidetud lahtrid on keelatud. Samuti peab teadma, et krediitkaardiga tasudes võivad kaasneda kohe ka krediitkaardi kasutamise tasud. Enne maksmist tuleb kindlasti järele uurida, kas selliselt makstes lisanduvad tasud või mitte.
Loe alati kogu info läbi
Oma õiguste kaitsmiseks on soovitatav teha broneerimise käigus ekraanitõmmiseid – tõendamaks oma hilisemat nõuet, kui peaks hiljem probleeme esinema.
«Enne kui vajutad lõplikult broneeringu kinnitamise nupule, loe kogu info läbi, sest pärast broneeringu sõlmimist on tingimusi mõnikord võimatu muuta või tuleks selleks maksta lisatasu. Broneering on kehtiv ja sul on võetud kohustused ka siis, kui sa ei pidanud broneerides sisestama oma pangakaardi andmeid,» rääkis Kalda.
Broneeringu kinnitused või muud tähtsad teated saabuvad e-posti kaudu. Seega tasub kontrollida oma e-postkasti ning hoida meeles, et mõnikord võivad taolised kirjad minna automaatselt ka rämpskausta.