Päevatoimetaja:
Tomi Saluveer
Saada vihje

Tasuta bussisõit tekitab vastakaid arvamusi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Võrulanna Hille Karu toetab poliitikute lubatud tasuta bussisõitu, millest tõuseks kasu kõigile Lõuna-Eesti inimestele.
Võrulanna Hille Karu toetab poliitikute lubatud tasuta bussisõitu, millest tõuseks kasu kõigile Lõuna-Eesti inimestele. Foto: Arved Breidaks

Nii nagu poliitikud, pole ka bussisõitjad ühel meelel, kas minister Kadri Simsoni lubatud tasuta bussisõit teeb elu paremaks või külvab hoopis segadust. Ka see, kas prii sõit üldse Lõuna-Eestisse jõuab, on endiselt selgusetu.

«Arvan, et see oleks Lõuna-Eesti rahvale suureks abiks,» hindas Võru bussijaamas teisipäeva hommikul bussi oodanud pensionär Hille Karu. «Praegu ikkagi paljud inimesed ei pääse maalt kuhugi ja paljudel pole rahagi. Kui bussid käima sättida, siis Võru, Valga ja Põlva jaoks oleks see väga hea asi.»

Hille Karu sõitis varem autoga, kuid nüüd on peamiseks liikumisvahendiks saanud buss. Piletitele kulub kuus umbes 30 eurot. «Sõidan Tartu vahet ja Haanja poole, ka Põlvasse,» rääkis ta. «Palju on aga neid, kes üldse liikuma ei saa, kellel pole see rahaliselt võimalik. Tasuta sõit annaks inimestele väga palju juurde.»

Hommikuses udus bussiga Võrru saabunud vanem mees Tsoorust, kes ei soovinud nime avaldada, on aga vastupidisel seisukohal. «See asi ei õigusta ennast,» ütles ta «Tekitab paksu pahandust ja segadust. Palju on siin maal inimesi, kes sõidavad? Mõtle loogiliselt!»

Tsooru mehe sõnul pole bussisõit sugugi kallis. «Tulin praegu Tsoorust igavese pika ringiga ja maksin 2,5 eurot, aga muidu on 1,5 eurot, kui otse tulla. See ei ole teab mis kallis.»

Kas riik on nii rikas?

Võrulane Mati Kuhi pole plaanitavast tasuta bussisõidust palju kuulnud. «Kas riik on nii rikas?» küsis ta sellest kuuldes. «Kas siis kõik mahuvad bussi äragi?» kahtlustas Kuhi. «Hommikul sõidad tööle, aga kas õhtul enam tagasi saadki?»

Kuhi lisas, et tasuta võiks olla bussisõit nendele, kes peavad iga päev kaugel tööl käima. «Neile oleks see abiks küll.»

Valgamaa Tiidu küla elanik Marina Maksimova ütles, et sõidab iga päev edasi-tagasi Valga ja sealt 25 kilomeetri kaugusel asuva Lossiküla vahet. Tasuta sõit talle meeldiks. «Väga hea oleks. Iga päev pean käima, 1,30 eurot on üks ots.»

Paju külas elav valgamaalane Olev Püvi aga oli skeptiline, kas tasuta sõit tõesti tööle hakkab. «Usute ka seda, et tuleb? Mina usun, et ilma rahata ei tehta tänapäeval midagi.»

Püvi sõidab maakonnaliini bussiga kaks korda nädalas lühikest maad ja seega muudatus tema jaoks suurt säästu ei too. See, kui pikemad liinid hakkaks tasuta olema, on tema sõnul siiski positiivne.  «See on suur asi, kui saab sõita edasi-tagasi. Aga see raha tuleb kõik inimeste taskust. Siit võetakse, sinna pannakse tagasi. Kes tööd teevad, nende kulul jookseb see raha.»

Prii sõit küsimärgi all

Kas järgmise aasta 1. juulist, nagu valitsus plaanib, on võimalik bussiga priisõitu teha, pole päriselt selge. Nagu ka see, millised liinid täpselt piletihinnast vabastatakse.

Majandusminister Kadri Simson (Keskerakond) sõnas esmaspäeval AK-le antud intervjuus, et kohalikud ühistranspordikeskused saavad ise otsustada, kas piirkonnas pakutakse tasuta bussisõitu või mitte. Nõnda on otsustanud koalitsioon.

Seda kinnitab Riigikogu majanduskomisjoni esimees Sven Sester (IRL): «Minu seisukoht on, et otsustus, kas täiendav raha suunata piletihindade vähendamiseks või näiteks lisaliinide tegemiseks, oleks ühistranspordikeskuse või selle puudumisel omavalitsuse käes,» ütles Sester BNSile.

Uuest aastast Põlva ja Võru maakonnas bussiliiklust korraldava Kagu ühistranspordikeskuse (ÜTK) juhataja Sander Saar aga ütleb, et sellisel juhul tuleb muuta seadust, sest praegu pole ÜTK-l õigust piletihindu muuta.

«Ühistranspordikeskustel pole õigust ise piletihinda kehtestada,» selgitas ta. «Kuni minister Kadri Simson pole uut hinda kehtestanud, kehtivad maavalitsuste kehtestatud hinnad,» kinnitas Saar. «Meie korraldame reisijate vedu riigi rahastusega.»

Seega pole Saare sõnul praegu temal võimalik öelda, kas järgmisel aastal saab Võru- ja Põlvamaal bussiga tasuta sõita või mitte. Ja kui tasuta liinid tulevad, siis kas kogu liinivõrgu ulatuses või üksnes osaliselt. Uuest aastast võtab Kagu ÜTK üle neli liiniveolepingut kaheksas omavalitsuses.

Liia Rätsepa sõnul, kes on Valga maavalitsuse peaspetsialist ühistranspordi alal, on praeguseks otsustatud, et pooleldi doteeritavad liinid number 291, 131, 269 ja 376 saavad olema reisijatele tasuta. Jutt käib Võru–Valga, Tõrva–Tartu, Valga–Tartu ja Tõrva–Valga–Võru liinidest. «Praegu valmistame ette juba lepingu muudatusi,» lisas Rätsep.

Kas see ka lõplikult nii jääb, ei julgenud ta kindel olla. «See teema tundub üldiselt ikka toores olevat. Eile vaatasin «Aktuaalset kaamerat» ja sealt tulid hoopis erinevad signaalid, et see ei olegi üheselt otsustatud. Kui meil, kes me iga päev selle sees oleme, tekib kahtluseussike hinge, mis need tavainimesed veel peavad tegema?»

Rong võiks ka käia

Busside kõrval on Valga- ja Põlvamaa inimestel ühistranspordi valikus ka reisirong, kuid Võrumaa elanikel see puudub. Reisirongiliiklus Valga–Võru–Piusa liinil lõppes aastal 2001.

«Mis oli vanasti hästi, see oli rong,» kinnitas bussireisija Hille Karu. «See oli ideaalne minu meelest: said sõita Antslasse ja Valka ning tagasi, kõik oli käe-jala juures.»

Paraku on ka bussiliiklus Võru- ja Valgamaa vahel hõre. «Kui tahan Pukka, siis vanasti sain ma sinna Viljandi bussiga, aga nüüd enam ei saa,» lisas Karu.

Märksõnad

Tagasi üles