Kui Põlvamaad näiteks tuua, siis 181 külast on külavanemad olemas ligikaudu neljakümnes. Teist sama palju on külasid, kus tegutseb ka külaselts. Paljudel juhtudel need kattuvad, see tähendab, et on olemas nii külavanem kui ka -selts. Mõni külavanem on valitud mitme küla peale. See on eriti otstarbekas siis, kui on tegemist rahvaarvult väiksemate asulatega.
Kindlasti on ka külasid, kus küll külavanemat ei ole ametlikult valitud, aga on olemas inimene, kes seda rolli sisuliselt täidab.
Siiski on Põlvamaal arenguruumi veel üsna palju. Kindlalt võib väita, et need külad, mis olid nii-öelda organiseerunud juba enne haldusreformi, on paremini hakkama saanud ka nüüd.
Milleks võiks üks küla külavanemat ja seltsi vajada? Kahtlemata on nende rollid eri külades erinevad ja sõltuvad palju sellest, kui põhjalikult ja kohusetundlikult valitud külavanem oma ametit võtab. Samuti oleneb palju sellest, kuivõrd on tal vaba aega kodukandi teemadega tegeleda.
Külavanemaks olemine pole kellelegi neist põhitöö, vaid pigem lisakoormus, mida kantakse tasuta ja vabatahtlikult. Reeglina kuulub nende pädevusse kohaliku kultuurielu korraldamine ja mitmesuguste ürituste organiseerimine. Samuti projektide algatamine ja elluviimine, on see siis mingite vahendite soetamine, mõne objekti korrastamine või rajamine.
Paljudel juhtudel tegeletakse ka heakorraga ja mitmesuguste sotsiaalteemadega.
Külavanemal on võimalus esindada oma küla omavalitsuses ja muudes institutsioonides. Teisalt on ka vallavalitsustel võimalik saada kohapeal elavalt külavanemalt teavet ja küsida abi probleemide lahendamisel. Ideaalis võiks toimida side mõlemal suunal: kodanik-külavanem-omavalitsus ja omavalitsus-külavanem-kodanik.