Päevatoimetaja:
Mati Määrits
766 3888

Pakk drooniga akna taha?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tomi Saluveer FOTO: Arvo Meeks
Tomi Saluveer FOTO: Arvo Meeks Foto: Arvo Meeks

Kas mõne aja pärast võib droon veebipoest tellitud arvuti sulle akna taha lennutada? Või teevad tänavatel võidukäiku väikesed iseliikuvad Starship pakirobotid? Või saame tellitud Hiina käekoti hoopis iseliikuvast pakiautomaadist? Esialgu on Eestit tabanud pakiautomaatide pealetung.

Riiklik postifirma Omniva on olnud viimastel päevadel mitmel korral uudisteallikas: esmalt saadi konkurentsiametilt luba vähendada Eestis postipunktide arvu. Riik tõmbas plaanile aga pidurit. Juba mõni päev hiljem tuldi välja julge investeerimisplaaniga suurendada Eestis oma pakiautomaatide arvu poole võrra.

Aasta lõpuks peaks neid olema 250. Nagu postifirma kinnitab, saab sellest osa ka Lõuna-Eesti pakimasina klient: Võru-, Valga- ja Põlvamaale plaanitakse kokku neli-viis uut automaati. Pakiautomaatide võrgu suurendamist plaanib ka konkurent kullerfirma DPD, nende plaanides on paigutada Eestis järgmisel aastal ligikaudu 50 automaati.

Internetipoed annavad pakikaubandusele hoogu juurde ning ostlejate kindlustunne on üha suurenenud. Pettusi on vähem ja inimeste usaldus tõusnud. Hirmud on kadunud ka Hiina kauba suhtes: üldjuhul jõuab sinu tellitud arvutiaku või mobiili kaitsekile ikkagi kohale. Kui mitte, siis raha tagastatakse.

Teistes Euroopa riikides ei ole inimesed nii usaldavad. Klient on valmis e-poest ostetud kauba eest maksma alles siis, kui näeb kullerit reaalselt kaubaga ukse taga. Enamik eestlasi on aga nõus maksma ette.

Üks internetikaubamajade eelis on, et klient saab põhjust teatamata kauba tagastada. Tavapoes saab heal juhul kaupa vahetada.

Internetis kauplejad on sageli ka tavapoe kauplejatest hoolikamad, sest internetis levib info sotsiaalmeedia kaudu kiiresti. Tavapoe müüjat mõjutavad arvustused vähem.

Ka uksest ukseni kaubavedu ei kao ilmselt kunagi. Kuni inimesed tellivad suurte mõõtmetega tooteid, kodutehnikat või mööblit, mida on vaja kahe mehega tuppa viia. Või on lihtsalt tegemist mugavusega, kui pakiautomaat ei asu kodu lähedal. Ukseni teenust on sageli vaja ka liising- ja järelmaksulepingute puhul, kui inimene tuleb tuvastada.

Tänapäeva postimajandus on uuenduste päralt, ent selge on, et pakkide saatmine ei kao kuhugi – pigem see hoogustub. Kui vanapaberist pakendipappi tootev Räpina paberivabrik oleks börsil, julgeksin seetõttu nende aktsiad osta. Toodagu need kas või drooniga akna taha.

Märksõnad

Tagasi üles