Päevatoimetaja:
Mati Määrits

Millist hooldust vajab talveunest ärkav jalgratas?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Jalgratas lumes.
Jalgratas lumes. Foto: Kristjan Teedema / Tartu Postimees

Rattasõprade rõõmuks on ilmad juba piisavalt kuivad ja soojad, et auto või bussi asemel jalgrattaga liiklema asuda. Kui aga ratas pika talve keldris või garaažis seisnud on, vajab ta enne tänavatele vurama minemist korralikku ülevaatust ja turgutavat hooldust. Hawaii Expressi Kristiine keskuse rattapoe juhataja Alvar Kanepi annab nõu, millele ratta hoolduse juures tähelepanu pöörata.

Kodarad möödunud aasta tolmust puhtaks!

Hooldust tuleks alustada seisnud ratta korralikust puhastamisest, kusjuures rattapesuks sobib väga hästi lihtne märg nuustik ja seebivesi. „Kindlasti ei tohiks ratast pesta surveveega – vesi võib tungida rattalaagritesse, uhtuda sealt ära tavoti, rikkuda rattalaagri ning teha liiga ratta amortidele. Puhastada tuleks ka ketti, selleks sobib hästi näiteks vana hambahari ja riidetükk,“ selgitab rattaspetsialist Alvar Kanepi.

Ka ratta trossid ja veljed tuleb talvega settinud mustusest puhastada, kontrollida trosside seisukorda ja kinnituspolte.

Ketiõli teeb sõidu sujuvaks

Hoolikalt puhastatud kett vajab ka korralikku õlitust. „Õli tuleks ketile panna kõigest 3-4 tilka ja vändata paar tiiru, nii et sõites valgub õli ketilülide vahele ise laiali,“ õpetab Kanepi. Seejärel peaks laskma ketil veidi seista ning siis tuleks üleliigne õli lapiga ära pühkida, sest liialt õline kett hakkab muidu kärmelt tolmu ja muud mustust koguma. Tasub ka tähele panna, et rattaketti tuleks kindlasti õlitada spetsiaalselt selleks mõeldud ketiõliga, mitte köögikapilt haaratud toiduõliga, mida ka Kanepi sõnul hooldusesse jõudnud rataste puhul ette on tulnud.

Täis rehvidel veered paremini

Üle talve seisnud ratas tervitab kevadet sageli tühjaks visisenud rehvidega, mis aga ei ole tingimata märk august rattarehvis, vaid lihtsalt vihje kevadhooldusele. Lihtne käsipump aitab rehvid taas sõidukorda sättida, kuid oluline on tähele panna, et rehvidesse pumbataks täpselt nii palju õhku, kui on rehvi äärele märgitud.

„Liiga täis pumbatud rehvid võivad lõhkeda, pooltühja rehviga sõites rikud aga oma ratast, kuna nii saab põrutada ratta velg,“ selgitab Kanepi. Lisaks soovitab Kanepi ka üle kontrollida rehvide pind ja veenduda, et eelmise suve sõitudest seal lõhesid ei oleks.

Ohutu liiklemise tagab korras tehnika

Viimaks peab üle kontrollima ka pidurid, tuled ja käigud. „Pidurit vajutades peab ratta pöörlemine koheselt peatuma, vastasel juhul tuleks piduri trossi pingutada,“ rõhutab Hawaii Expressi poe juhataja Kanepi. Kui aga satud sõitma hämaral ajal, on oluline, et ka ratta tuled töötaksid korralikult ning helkurid kodarate ja pedaalide küljes oleksid olemas ja kindlalt kinnitatud.

Kuigi käigud ei ole rattasõiduks hädavajalikud, on siiski mugavam veereda, kui needki on korras. „Käigud ei tohiks kõriseda ja nende vahetamine peaks olema sujuv,“ õpetab rattaspetsialist.  

Tagasi üles