Mida saaksime teha, et õpetaja oleks koolis õnnelik?
Mõelgem end õpetaja rolli, kes seisab kolmekümne lapse ees. Teame, et keskmiselt viiendik õpilastest vajab ühel või teisel moel koolis erituge. Erivajadustega laste õpetamisel on pedagoogi vastutus ka eriliselt suurem, sest teadmatusest tehtud vigadel võivad olla last tõsiselt kahjustavad tagajärjed. Erivajadustega laste õpetamine nõuab spetsiifilisi teadmisi ja oskusi, mida paljudele õpetajatele õpetatud ei ole. Ligi 75 protsenti tavakooli õpetajatest tunneb puudust täiendkoolitustest.
Paljudes koolides ei ole õpetajal ka abi kusagilt küsida, sest tugipersonali ei ole. Haridusasutustes on jätkuvalt puudus eripedagoogidest, psühholoogidest, sotsiaalpedagoogidest ning logopeedidest. Need vähesed tugispetsialistid, kes on koolides tööl, on ülekoormatud. Näiteks on statistika järgi meie koolides üks psühholoog enam kui 600 õpilase kohta.
See ei ole lihtsalt mõtteharjutus – see on paljude pedagoogide igapäevaelu.
Õpetajate Liit on teinud konkreetsed ettepanekud, kuidas õpetajaid kaasava hariduse rakendamisel toetada. Esiteks tuleks vähendada hariduslike erivajadustega ehk HEV-õpilastega töötavate õpetajate tunnikoormust, mis peaks jääma maksimaalselt 18 kontakttunni piiridesse. Praegu on õpetaja palga alammäära aluseks vaikimisi 21 kontakttundi.
Teiseks tuleb õpetajatele tagada süsteemne täiendõpe HEV-teemadel. Kolmandaks tuleb abiõpetajatele anda pedagoogiline täiendkoolitus. Neljandaks tuleb tagada õpetajale iga lapse puhul tema toetamiseks vajalik adekvaatne meditsiiniline ja pedagoogiline informatsioon.
Ja viiendaks – vahest üks kõige olulisem ettepanek – tuleb õpetajatele tagada psühholoogiline tugi ja nõustamine.