Päevatoimetaja:
Mati Määrits

Eesti sai auhinna osoonikihti kahandava aine ekspordi ärahoidmise eest

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Eesti nimel käis auhinda vastu võtmas Eesti Keskkonnauuringute Keskuse kliimaosakonna vanemspetsialist Ene Kriis. Fotol lisaks Osooni sekretariaadi jurist Gilbert Bankobeza, Montreali protokolli piirkondlik koordinaator Euroopas ja Kesk-Aasias (ECA) Halvart Koeppen, Roux Raath Maailma Tolliorganisatsiooni keskkonnaprogrammi tehnilisest büroost
Eesti nimel käis auhinda vastu võtmas Eesti Keskkonnauuringute Keskuse kliimaosakonna vanemspetsialist Ene Kriis. Fotol lisaks Osooni sekretariaadi jurist Gilbert Bankobeza, Montreali protokolli piirkondlik koordinaator Euroopas ja Kesk-Aasias (ECA) Halvart Koeppen, Roux Raath Maailma Tolliorganisatsiooni keskkonnaprogrammi tehnilisest büroost Foto: Keskkonnaministeerium

Eesti hoidis ära suure koguse osoonikihti kahandava aine freoon R-22 ebaseadusliku ekspordi, pälvides selle eest ÜROlt Montreali protokolli järelevalveametnike ülemaailmse auhinna. Ebaseaduslikku eksporti suudeti vältida tänu riikide ja asutuste heale koostööle.  Auhind saadi koos Euroopa Komisjoni, Leedu ja Kariibi mere riigi Belize’ga.

Keskkonnaministeeriumi välisõhu ja kiirgusosakonna juhataja Heidi Kogeri sõnul pöördus 2016. aasta kevadel üks Kesk-Euroopa firma Euroopa Komisjoni poole palvega saada ekspordilitsents suurele kogusele osoonikihti kahandavale ainele freoon R-22. Firma soovis seda ainet paigaldada tol hetkel Tallinnas remondis olnud Belize lipu all sõitvale laevale Tenor.

„R-22 on viimane suur grupp külmasüsteemides kasutatavat ainet, mida kõik maailma riigid kasutuselt kõrvaldavad. Osoonikihti kahandavad ained on väga püsivad ja lagunevad atmosfääris üliaeglaselt. R-22 püsib atmosfääris 12 aastat, mil osoonimolekulid pidevalt hävivad,“ selgitas Koger.

Kuna taotletav kogus 21 tonni oli väga suur, palus Euroopa Komisjon Keskkonnaministeeriumil asjaolusid selgitada.

Sama aasta mais käisidki Keskkonnaministeeriumi, Keskkonnainspektsiooni, Maksu- ja Tolliameti ning Eesti Keskkonnauuringute Keskuse esindajad seda laeva Koplis Vene-Balti sadamas inspekteerimas.

Uurimisel avastati, et Belize lipu all sõitvale laevale Tenor oli (Leedu firma poolt) tarnitud ja paigaldatud R-22l põhinev uus külmasüsteem, mis on Euroopa Liidus keelatud tegevus.  

Samuti tuvastas Eesti uurimine, et Euroopa Komisjonilt Euroopa Liidust ekspordiks taotletud R-22 kogus oli ligi kaks korda suurem kui laeva külmasüsteem mahutanud oleks.

Eesti uurimise tulemusel keeldus Euroopa Komisjon ekspordilitsentsi andmisest. Impordist keeldus ka Belize ning laev lahkus Tallinnast ilma töötava külmasüsteemita. Leedu ametivõimud hakkasid omalt poolt uurima R-22 süsteemi ebaseaduslikult tarninud Leedu firma tegevust.

Foto: Eesti nimel käis auhinda vastu võtmas Eesti Keskkonnauuringute Keskuse kliimaosakonna vanemspetsialist Ene Kriis.

Teised fotol olevad isikud on Osooni sekretariaadi jurist Gilbert Bankobeza, Montreali protokolli piirkondlik koordinaator Euroopas ja Kesk-Aasias (ECA) Halvart Koeppen, Roux Raath Maailma Tolliorganisatsiooni keskkonnaprogrammi tehnilisest büroost

Märksõnad

Tagasi üles