Liikluseksamid muutuvad keerukamaks

Lõuna-Eesti Postimees
Copy
Liikluseksami teooriaosa tuleb sooritada poole tunni jooksul.
Liikluseksami teooriaosa tuleb sooritada poole tunni jooksul. Foto: PEETER LANGOVITS/PM/EMF

Veebruarist tulevad muudatused nii autokoolide pakutavas õppes kui ka riiklike teooria- ja sõidueksamite vastuvõtmise korras. Uus süsteem arvestab rohkem igapäevases liikluses toimuvat ning annab eksamineeritavale tulevikus võimaluse õppeprotsessi paremini planeerida.

Õpilastele, kes alustavad autokoolis õppimist pärast 1. veebruari, kestab B-kategooria mootorsõidukijuhi esmaõppe algastme koolitus minimaalselt neli nädalat, aga see sõltub eelkõige autokooli võimekusest õppetöö planeerimisel. Õppur peab läbima vähemalt 30 sõidutundi ning 28 teooriatundi.

Teooriaeksamil lisandub 10 küsimust. Kokku tuleb tal seega poole tunni jooksul vastata 40 küsimusele. Nendest 30 on liiklusreeglite, liikluspsühholoogia ja sõiduki teemadel nagu ka praegu. Vastamisel võib teha kuni viis viga.

Kümme küsimust puudutavad aga liiklusohutust. Need kirjeldavad olukordi, kus reaalses liikluses võib keegi viga saada või hukkuda. Nendele küsimustele vastamisel võib teha vaid ühe vea.

Aprillis lisandub võimalus registreerida ennast riiklikule teooriaeksamile kohe, kui autokoolis on teooriaosa lõpetatud. Seega ei pea enam ootama, et kõik õppesõidud saaksid sõidetud. Maanteeametis sooritatud teooriaeksam kehtib 12 kuud ning selle aja jooksul tuleb sooritada sõidueksam.

Muudatusi on ka sõidueksami puhul. Enam ei ole detailselt manöövrite kaupa kirjeldatud viisi, kuidas harjutusi sooritada, vaid eksamineeritav otsustab, kuidas etteantud olukord lahendada. Enne iga harjutust selgitab eksamineerija harjutuse sisu, eesmärki ja hindamise parameetreid.

Harjutuste sooritamisel ei ole enam määratud võimalik katsete arv. Sõidueksamil nõutud kolm harjutust tuleb sooritada kümne minuti jooksul. Eksamineerija loeb eksami mittesooritatuks, kui eksamineeritav teeb arvestatava vea või ei soorita harjutusi selleks ettenähtud aja jooksul.

Enam ei ole ka kindlat vigade loetelu, mille põhjal loetakse sõidueksam mittesooritatuks. Eksamineerija teeb otsuse, kas eksamineeritav sooritas sõidueksami või mitte, lähtuvalt sellest, kas eksamineeritav järgib liiklusreegleid ning sõidab ohutult.

Kui eksamineeritav ei soorita sõidueksamit kolmandal korral, siis suunatakse ta autokooli jätkuõppele, kus peab võtma vähemalt kaks sõidutundi. Uuele sõidueksamile saab registreerida pärast jätkuõppe läbimist.

Eelmisel aastal võttis maanteeamet vastu 34 068 teooria- ja 36 207 sõidueksamit. Teooriaeksami läbis esimesel korral 76% ja sõidueksami 56% eksamineeritavatest. Sõidueksamitest 26 370 olid B-kategooria eksamid, mille läbis 41% sõisukijuhikandidaatidest.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles