Siiski valutab värske informaatikaõpetaja südant tänapäeva noorte digipädevuse osas, mis tema hinnangul võivad olla oluliselt kesisemad, kui meile kõigile tundub.
Jelena Stepanova töötab Valga põhikoolis haridustehnoloogi ja robootika huviringi juhendajana ning sel suvel saab Tallinna ülikoolist ka informaatikaõpetaja paberid. Üllataval kombel pole Eestis siiski palju sellise haridusega inimesi. Eesti Hariduse Infosüsteemi andmetel töötab Eestis käesolevalt ca 90 kaasaegse kompetentsiga informaatikaõpetajat. Jelena, kelle õpinguid toetas IT Akadeemia, teab, et keeruline on leida inimesi, kes oleksid valmis tulema informaatikaõpetajaks õppima.
“Eesti on tugev IT-riik, mistõttu konkureerivad üldhariduskoolid tööturul IT- ja teiste firmadega, kes vajavad infotehnoloogia kompetentsiga inimesi. Siin jäävad koolid selgelt alla, kuna palgatasemed on päris erinevad. Samuti pidid vahepeal ülikoolid informaatikaõpetajate vastuvõtu peatama, kuna huvi polnud piisav ja ülikoolide jaoks oli kulukas neid õppekavasid hoida.”
Jelena sõnul pole aga vajadus tänapäevase kompetentsiga informaatikaõpetajate järele kuhugi kadunud - vastupidi, tehnoloogia kiire areng on kaasa toonud muutused tööturul ja tänased noored vajavad edukaks karjääriks juba midagi muud kui ainult tekstitöötlusprogrammide kasutamisoskust. “Tean, et koolid otsivad tikutulega õpetajaid, kes lisaks Wordi, PowerPointi ja veebilehe loomisele oskaksid tutvustada õpilastele kaasaegseid digitehnoloogiaid, sealhulgas õpetada programmeerimise ja veebidisaini algtõdesi, rääkida küberhügieenist ja digimeediast,” lisab Jelena.
Kõik algas viiest robootika komplektist
Värske Sotsiaalministeeriumi uuring ütleb, et naised jõuavad IT-valdkonda kogemata või juhuse tahtel. Jelena, keda oli alati huvitanud arvutite hingeelu ja tarkvara toimimine, läks teadlikult Tallinna Tehnikaülikooli äriinfotehnoloogiat õppima, kuid elu viis ta hiljem matemaatikaõpetajana kooli. Tänaseks on ta juba 3 aastat töötanud haridustehnoloogina 771 õpilasega Valga koolis, kus tema juhendamisel on algklasside õpilased osa saanud uuenduslikest robomatemaatika tundidest, mis ühendavad omavahel robootika ja matemaatika. “Valga koolis haridustehnoloogina alustades pakkus direktor mulle viit robootikakomplekti, mis seni olid kapis tolmu kogunud. Esialgu võtsin need endaga koju, katsetasin ise ja lasin oma lastel proovida. Sügisel olin sealmaal, et julgesin teisele ja kolmandale klassile pakkuda robootika ringe. Laste huvi oli suur, peab ütlema, et ka tüdrukud tahtsid väga tundidest osas saada; kahjuks aga sain korraga õpetada 10 õpilast, kuna on hea, kui ühe komplektiga tegeleb kaks õpilast ja mitte rohkem.”