Paari aasta pärast peab riik otsustama, kas teedeehituseks tuleb võtta laenu või suurendatakse selleks riigieelarvelisi vahendeid, kuid 2+2-teede väljaehitamisel enam eurorahadele loota ei saa, ütles majandus- ja taristuminiter Taavi Aas ERR-ile.
Minister: neljarajaliste maanteede ehitamiseks edaspidi euroraha ei saa
Maanteeameti eelarve teehoolduseks, -remondiks ja uuendamiseks on 270 miljonit eurot aastas. Nende endi arvestuse järgi oleks teede olukorra parandamiseks juurde vaja umbes 100 miljonit eurot aastas, neljarajaliste teede väljaehitamise programmi jaoks aga veel 150 miljonit aastas. EL-i 750 miljardi eruo suurusest taastefondist tee-ehitusse Aasa kinnitusel samas midagi tulemas ei ole.
"Sellel euroliidu rahal on väga palju silte küljes. Enamasti on need sildid seotud kliimapöördega, seega teedeehituses seda paraku kasutada ei saa," ütles Aas ERR-ile. "Siin on küll erandeid, näiteks kergliiklusteed, ühistransport ja loomulikult rongiliiklus. Euroopa Liit ei soosi enam 2+2-maanteede ehitamist ja sealt pole enam selle jaoks raha võimalik saada."
2+2-teede väljaehitamise kiirendamiseks on Aasa sõnul Pärnu maanteel tulemas avaliku ja erasektori koostööprojekt (PPP). Selle alternatiiv on riigi otsus võtta laenu, et need teed valmis ehitada.
"Laen vajab poliitilist kokkulepet. Kas see kokkulepe tuleb, seda on vara öelda. Praeguste projektide jaoks on raha olemas, aga umbes paari aasta pärast peame otsuse langetama, kas minna edasi laenuga, PPP-ga või hoopis suurendada 2+2-teede ehitamiseks riigieelarvest eraldatavaid vahendeid," selgitas Aas. "Eraraha kaasamine võimaldab vältida laenuvõtmist ja meil tasub see protsess läbi teha, et hinnata selle mõistlikkust. Praegu on meil olukord, kus meil polegi valmis projekte, et jätkata ehitamist pärast 2024. aastat. Loodetavasti saame järgmisel aastal projekteerimisraha juurde."