Eelmisel aastal võeti Eestis vastu 36 652 mootorsõiduki sõidueksamit, mille sooritas 52 protsenti ehk 19 412 eksamineeritavat. Mullu tuli ametnikel tegeleda ka juhiloa taotlejaga, kes sooritas sõidueksamit juba 29. korda.
Peaaegu pooled sõidueksami sooritajatest kukkusid eksamil läbi (7)
B-kategooria ehk sõiduauto sõidueksameid võeti vastu 25 812 korral, selle sooritas 46 protsenti eksamineeritavatest. A-kategooria ehk kaherattaliste sõidueksameid võeti vastu 3001 korral, selle sooritas 78 protsenti eksamineeritavatest. C- ja CE-kategooria ehk veoki sõidueksameid võeti vastu 5101 korral, selle sooritas 67 protsenti eksamineeritavatest.
T-kategooria ehk traktori sõidueksameid võeti vastu 677 korral, selle sooritas 70 protsenti eksamineeritavatest. D-kategooria ehk bussi sõidueksameid võeti vastu 769 korral, selle sooritas 60 protsenti eksamineeritavatest. Trammi sõidueksameid võeti vastu 27 korral, selle sooritas 85 protsenti eksamineeritavatest.
Sõidueksamile ei ilmunud 745 isikut, mis tähendas, et need sõidueksami ajad jäid kasutamata. Ilmumata jätmised kokku arvestatuna tähendab, et üks eksamineerija oli 124 tööpäeva ilma tööta.
„Eksamile mitteilmumine ei ole probleem, kui sellest transpordiametit eelnevalt teavitatakse. Lugupidamatu on eksamineerija ja teiste ootejärjekorras olevate suhtes see, kui lihtsalt kohale ei ilmuta ja seeläbi aeg kaotsi läheb. Mitteilmumisest teatades oleks keegi teine saanud sõidueksamit teha,“ kirjeldas transpordiameti eksamiosakonna juhataja Tarmo Vanamõisa.
„Eriolukorra tõttu ei võtnud me aasta alguses ligi kaks kuud vastu ühtegi sõidueksamit. Eriolukorra lõpuks oli ootejärjekorras lisaks tavapärasele eksamile soovijatele veel umbes 4000 ära jäänud eksamit, mis suudeti vastu võtta suve jooksul. Meie eksamineerijad ei puhanud suvekuudel, vaid tegid ületunde ja võtsid vastu hommikuti lisaeksameid,“ rääkis Tarmo Vanamõisa.
Esimesel katsel läbis sõidueksami 58 protsenti kõigist eksamineeritavatest ning korduseksamite osakaal on endiselt suur. 3661 juhikandidaati tegi B-kategooria sõidueksamit neli kuni üheksa korda ning 260 juhikandidaati tegi B-kategooria eksamit rohkem kui kümnendat korda. Mullu käis sõidueksamil ka inimene, kellele oli see 29. katse. Teooriaeksamil käis isik, kellele oli see 33. katse.
5203 korda eksiti liiklusohutuse reeglite vastu, mis tähendab, et nendes situatsioonides oleks võinud juhtuda liiklusõnnetus, kui eksamineerija ei oleks sekkunud. 4428 korda eirati punast või kollast foorituld. 3979 korda oli probleemiks sõidukiga teel paiknemine. 3669 korda ületati sõidukiirust või sõideti liiga aeglaselt ja takistati teisi liiklejaid. 1595 korda ei antud teisele liiklejale teed ehk eesõigusega liigelnud sõidukit ei lastud läbi.
„Lisaks ei suudetud sõidukit reeglite kohaselt parkida 1115 korral ja harjutamise sooritamisega kümne minuti jooksul ei tulnud toime 533 isikut. Samas keskmiselt kulub eksamineeritaval kõigi kohustuslike harjutuste sooritamiseks neli kuni kuus minutit,“ lisas Vanamõisa.