Tõrva vallas juhtus kolmapäeva õhtul lennuõnnetus, kus motodeltaplaaniga õhku tõusnud mees kukkus paarisaja meetri kõrguselt alla.
LENNUÕNNETUS VALGAMAAL ⟩ Mees kukkus deltaplaaniga alla (9)
Õnnetus juhtus kella 19.18 ajal Riidaja külas. Viga saanud mees oli meedikute kohale jõudes teadvusel ja viidi peatraumaga Tartu Ülikooli kliinikumi.
Päästjad tagasid tuleohutuse, eemaldades õhusõiduki akult juhtmed ja hiljem kogu aku. Ühtlasi likvideeriti kütuseleke.
Riidajas asuva lennuvälja valdaja on tuntud Valgamaa rahvamuusik Ants Taul. Nii Ants Taul kui ka tema tütar Anu Taul, kes on samuti muusik, nägid ka õnnetust pealt. «Mitmed nägid õnnetust. Mina nägin teisest otsast, tütar nägi lähemalt,» kirjeldas Ants Taul.
Piloot tegi vea
Ants Tauli sõnul paistis, et õnnetuse põhjustas piloodi eksimus. «Olen ise olnud lennuameti all lennuõpetaja, tean väga hästi, mida see tähendab, mis vigu tehakse ja mida ei tohi teha.»
Kuigi mitte sellel aastal, on Ants Taul ka ise Riidajas deltaplaaniga lennanud. Et vältida tuttavate muret, rõhutas ta, et õnnetusse sattunud mees pole Taulide perega seotud.
Lõuna-Eesti Postimees sai ka teisest allikast kinnituse, et õnnetuse puhul oli tegemist piloodi eksimusega.
«Vaatan piltidelt, et tegemist on Apollo Aircraft Delta Jetiga - väga korralik, Rotax mootoriga, nii et tehnilist viga ei saanud olla,» selgitas Ridali lennuklubi juhataja Einar Viin.
Tema andmeil juhtus õnnetus põhjusel, et õhkutõusmist harjutanud algaja piloot andis kogemata liialt gaasi, mistõttu õhusõiduk tõusiski kõrgusse, mida aga plaanitud polnud. «Piloot kaotas pea ja kukkus alla,» lisas Einar Viin.
Deltaplaanide Ferrari
Lõuna-Eesti Postimeest konsulteerinud kolmas, tundmatuks jääda soovinud lennunduse asjatundja sõnas, et alla kukkunud õhusõiduki näol on tegemist kõrgklassi masinaga, mis aga paraku kuulub nüüd mahakandmisele, sest taastada pole seda enam võimalik.
«See õnnetus näitas, kui turvaline see masin on,» selgitas ta. «Piltidelt on näha, et ta on nina ees vastu maad tulnud, kuid piloodi turvapuur on jäänud ühte tükki ja mees on elus. See on deltaplaanide Ferrari. See, mis pidi inimese elus hoidma, on toiminud ja kannatanule võib soovida head paranemist.»
Transpordiamet koondab juhtunu kohta teavet
Transpordiamet kogub Riidajal juhtunud õnnetuse asjus infot, millest kõik ei pruugi asjasse puutuva Euroopa Liidu määrustiku tõttu olla avalik teave, ütles ameti lennutegevuse osakonna juhataja Andres Peterson.
«Praegu meie ameti lennundusteenistusel mainitud õnnetuse kohta lisateavet ei ole, ootame osapooltelt juhtumi kohta teavitust,» ütles Peterson Lõuna-Eesti Postimehele. «Vastavalt seadusele on juhtumist teadasaamise hetkest esmatasandi lennundustöötajatel – piloodid, lennujuhid, õhusõiduki hooldajad – aega 72 tundi, et teavitada lennundusteenistust lennuohutust mõjutavast juhtumist. Hetkel meile seda saabunud ei ole.»
Tõsiste lennuõnnetuste uurimisega tegeleb Petersoni sõnul Eesti ohutusjuurdluse keskus, kust eile pärastlõunal kinnitatigi, et nad hakkavad Riidaja juhtumit uurima.
Motodeltaplaaniga seotud õnnetused kuuluvad Petersoni sõnul üldlennunduse valdkonda. Viimatine traagiline õnnetus sellise lennuvahendiga juhtus 27. augustil 2017 Raplamaal Kuusikul, kus hukkus kaks inimest.