Eestis valminud väikefurgoonist võinuks alguse saada NSV Liidu hübriidmasinate tootmine

LEPM
Copy
Insener Roman Bertelov (vasakul) koos ETKVLi autobaasi konstruktoritega. Taustal näitusel nähtav väikefurgoonauto ET-600.
Insener Roman Bertelov (vasakul) koos ETKVLi autobaasi konstruktoritega. Taustal näitusel nähtav väikefurgoonauto ET-600. Foto: Eesti Maanteemuuseum

Laupäeval, 15. mail kell 12 avaneb maanteemuuseumi põhjalikult uuenenud väikeses masinahallis kaasahaarav näitus „Liikumapanev jõud“, mis pajatab liikuma saamise vajadusest ja tahtmisest, isetehtud sõidukitest isejuhtiva ühistranspordini ja sellest, kuidas turvaliselt liikuma saada.

Avatud hoidla stiilis näitus asub nüüd avaramal kahekorruselisel pinnal, on aastaringselt külastatav ja täienenud lugudega alates liikluses juhtunust kuni isejuhtivate liiklusvahenditeni. Näitusel saavad kokku Eestis valmistatud autod, bussid ja veokid ning erinevad kaherattalised võrrist külgkorviga tsikliteni. „Selline kirev masinapark on läbi autoajastu olnud kõige olulisem osa suurtel kiirustel ja hulkade kaupa liikuma saamise jõust,“ tutvustas ideed näituse kuraator Paavo Kroon.

Väikese masinahalli väljapaneku tuumiku moodustavad endiselt nõukogudeaegsete busside, veokite ja mootorrataste näited ning Eestis väiketootmises või käsitööna valmistatud sõiduvahendid. Näiteks on väljas konstruktor Roman Bertelovi ehitatud väikefurgoon ET-600, millest võinuks saada alguse NSV Liidu hübriidmasinate ehitamine, ent mis jäi katki poliitiliste kempluste tõttu; või Järvamaal elava leiutaja Uno Veebergi looming, kes lennukite ehitamise kõrval pani kokku ka autosid. Näituselt ei puudu ka Eesti uusim leiutis – TalTechis valmistatud IseAuto mudel, mis juba eelmisel aastal sõitis Tallinnas Ülemiste linnakus ning mis annab külastajaile võimaluse vaadata maailma läbi selle masina silmade.

Näituse keskset teemat kannab siiski ühistranspordi lugu – kuidas see on arenenud ning millised on aja jooksul tehtud käänakud ja ehk ka tagasiminekud. Alates sellest, kuidas ühistranspordina kasutati rongi, veoautot ja millal ületas bussiliiklus rongiliikluse kuni tänase tasuta ühistranspordini välja. Näitus vaatab ka tulevikku ning püüab tegeleda tänamatu tööga mõistatades, mis kütust kasutavad ja millised on tuleviku transpordivahendid.

Maanteemuuseumi väike masinahall on nüüd avatud aastaringselt, et pakkuda elamusterohket muuseumikülastust ka hooajaväliselt ning loob lisandväärtust maanteemuuseumi haridusprogrammidesse.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles