Päevatoimetaja:
Mati Määrits

Tomi Saluveer: roheline tulevik

Copy
Tomi Saluveer
Tomi Saluveer Foto: Arvo Meeks

Elame rohepöörde ajal, mil raudtee on maanteetranspordi ees selges eelisseisus. Samas napib meil ronge ning inimesed seisavad Tartu–Tallinna liinidel vagunites püsti. Pärast Elroni «porgandite» tulekut on rongiga sõitmine muutunud pea kaks korda populaarsemaks. Uued rongid peaksid aga liinile jõudma alles paari-kolme aasta pärast.

Olukorras, kus kuus uut elektrirongi peaksid majandusministeeriumi teatel Eestisse jõudma kõige varem 2024. aastal, kärbib riik lähematel aastatel rahastamist, mis mõeldud maanteevõrgu arendamiseks. Järk-järgult väheneb riigi eelarvestrateegias teedeehitusse investeeritav raha. Paljudel tekib seoses sellega küsimus, mis saab kauaaegsest eesmärgist ehitada suurtel maanteedel pealinnast välja kolme- või neljarealised sõiduteed.

Keskkonnahoidliku transpordi tulevikus ei kahtle keegi, küll aga tekib praegu küsimus, kas riiki juhitakse ikka targa maletaja kombel, kes näeb malelaual mängu arenedes mitu käiku ette. Ka hiljuti elektriturul toimunud hinnaspurdi näide on teinud meid riigi tegemiste ja ettenägelikkuse suhtes valvsaks.

Liigume rohepöördega fossiilsetelt kütustelt taastuvatele energiaallikatele: päikese-, tuule- ja hüdroenergiale. Kuid elektrit saame vaid nendel hetkedel, kui tuul puhub, päike paistab ja vesi voolab. Ebasoodsate ilmaolude ajal sõltume endiselt põlevkivist ja puidust või imporditavast energiast. Praegune elektri hinnaralli tõestab, et taastuvast energiast meie energiasõltumatuseks ei jagu.

Keskkonnahoidliku transpordi tulevikus ei kahtle keegi, küll aga tekib praegu küsimus, kas riiki juhitakse ikka targa maletaja kombel, kes näeb malelaual mängu arenedes mitu käiku ette.

Euroopa suund on toetada transpordiliike, mis panustavad rohkem rohelisse tulevikku, enim toetatakse raudteesuunda. Rongiliiklusel ongi tulevikku, kuid paraku läheb see rahavoog praegu Lõuna-Eestist mööda Tallinna–Pärnu–Riia suunal kulgeva Rail Balticu valmis ehitamiseks.

Kuigi huvi on olemas, ei jätku Eestil ronge ka selleks, et luua ühendus Riia ja Tartu vahel. Praegu seisavad Riiast Valka sõitvad rongid mõnda aega Valgas ja sõidavad siis Riiga tagasi. Üks võimalus on panna Riia–Tartu liinile mõne aasta pärast sõitma diiselrongid, pärast seda kui Tartu–Tallinna liinil hakkavad liikuma uued elektrirongid. Samas on Eesti Raudtee kinnitusel lätlastel huvi olemas Valgast Tartusse edasi sõita ning praegu peetakse sellel teemal ka läbirääkimisi. Küsimus on, kuidas klapitada graafikuid ja kas need rongisõitjatele ka sobivad.

Tagasi üles