Maanteemuuseum paneb näitusele kruusa, liiva ja killustikku

LEPM
Copy
Saaremaalt toodud betoonist kilomeetriposti nr 51.
Saaremaalt toodud betoonist kilomeetriposti nr 51. Foto: Eesti Maanteemuuseum

1. mail avaneb külastajaile maanteemuuseumi näitus “Roopad ja tolm” luues uue ekspositsioonikeskkonnana täienduse ja mõttelise seose välialade näitusekeskkonnaga “Teeaeg!”

Kohalik kruus on üks meie (teede)ehituse olulisemaid materjale ja seega hinnaline maavara. Ammustest aegadest on kruusa võetud lähimatest leiukohtadest ning laotatud liikumisradadele laiali küll labida, küll kopaga, silutud roopaid hobulibistite ja höövlitega. Suviti tolmused ja sügiseti-kevaditi porised, augulised ja roopas kruusateed on üldise jõukuse ja heaolu kasvuga järjekindlalt vähenenud ja asendatud tolmuvabade katetega. Tänapäeva liikleja on kõrgete nõudmistega sõidumugavusele ja kruuskatted maanteedel tekitavad valdavalt pahameelt.

2021. aastal taastati Transpordiameti teedeinseneride eestvõttel koostöös maanteemuuseumiga Saaremaal Lõmala–Kaugatoma riigimaantee eelmise sajandi keskpaiga kruusateele iseloomulikul moel, et säilitada tükike meie kruusateede minevikust tuleviku jaoks. Ka Eesti Maanteemuuseumi näitus “Roopad ja tolm: kruusateede pärand ja tänapäev” tutvustab meie kruusateede ajalugu ja tänapäeva ning uurib millist kruusa ja killustikku täna teedeehituses kasutatakse.

Näitus “Roopad ja tolm: kruusateede pärand ja tänapäev” avaneb külastajaile 1. mail näitusekeskkonnaks ümberehitatud endises infokioskis.

Tagasi üles