Sten Mahov: kaitseotstarbeline raudtee

Sten Mahov
Copy
Sten Mahov
Sten Mahov Foto: Arvo Meeks

Enne seda, kui praegused Elroni rongid 2014. aastal Eestis reisijaid sõidutama hakkasid, räägiti, et uute rongidega saabub arenguhüpe raudteetaristus. Räägiti sellestki, et moodsad rongid hakkavad sõitma kiirusega kuni 160 km/h, mis toonases kontekstis, kui rohekasvalged raudruunad sussutasid maksimaalselt 90 km/h piiril, tundus justkui midagi uskumatut.

Ehkki aastate jooksul on investeeringuid raudteesse tehtud hulga, ehitati uued peatused ja remonditi ka rööpaid, selgus üsna pea pärast «porgandite» liiniletulekut, et ega lubatud kiirust 160 km/h siinsel raudteel niipea saavutata. On teine kehvake ning vajavat suurt investeeringut ja nüüdisajastamist.

Selle aasta algul tuli valitsus välja raudtee arendamise kavaga aastani 2028, mis näeb ette praeguse reisijate kasutuses oleva raudtee elektrifitseerimise. Samuti suurendatakse Tartu, Narva, Viljandi ja Haapsalu suunal kiirust kuni 160 kilomeetrini tunnis.

Lõuna-Eesti kolmnurgas olev raudteetaristu on aga muu Eestiga võrreldes jäetud vaeslapse rolli: Tartu–Koidula ning Tartu–Valga liin viiakse küll elektritoitele, kuid rongid sõidavad seal siiski aeglasemalt. Raha suunatakse piirkondadesse, kus reisijad rohkem, ütleb ministeerium. Ka Eesti reisirongide operaatorfirma Elroni andmetel on just neil kahel liinil kõige vähem sõitjaid.

Lisaks ülal nimetatutele on meil siin veel ka Valga–Koidula liin, mis Võrumaa inimestele olnud hell teema juba sajandivahetusest saadik, mil reisirongiliiklus seal suleti. Praegu sõidab lõigul üks-kaks kaubarongi nädalas. Ka uue raudtee arendamise kava kohaselt reisirongiliikluse taassündi ministeerium seal lähitulevikus ette ei näe.

Lõuna-Eesti kolmnurgas olev raudteetaristu on aga muu Eestiga võrreldes jäetud vaeslapse rolli: Tartu–Koidula ning Tartu–Valga liin viiakse küll elektritoitele, kuid rongid sõidavad seal siiski aeglasemalt.

Kagu- ja Lõuna-Eesti kolmnurk aga asub Eesti piirialal, lisaks elame pöördelisel ajal. Kui Tartu–Valga liinil olev Palupera–Puka–Keeni lõik remonditakse aastaks 2026, et sealtkaudu saaks näiteks Tapale militaartehnikat paremini transportida ning raha selleks tuleb Euroopa sõjaliste objektide fondist, siis kas riigikaitse vaatenurgast ei oleks mõistlik midagi sarnast ka Valga–Koidula liinil teha? Praegu saab seal kehva raudteetaristu tõttu liikuda vaid kiirusel 40–50 kilomeetrit tunnis.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles