Skip to footer
Päevatoimetaja:
Tiit Loim
Saada vihje

Metsavenna talu kaupluse ette kerkis autode kiirlaadija

Meelis Mõttus näitab endale kuuluva Metsavenna kaupluse ees olevat uhiuut elektriautode kiirlaadimispunkti.
  • Metsavenna talu laadimispunkt näitab, et elektriautoga saab hakkama ka maal.
  • Alexela tahabki oma laadimispunktide haaret laiendada.
  • Suurim laadimispunktide võrk on Olerexil.

Pealinnast ligi kolmesaja kilomeetri kaugusel Võrumaal Metsavenna poe ees sai eelmisel nädalal voolu taha Alexela elektriautode kiirlaadija. Tegemist on erilise ettevõtmisega, sest avalikud elektriautode kiirlaadijad asuvad enamasti suuremates linnades.

«Eesti ühes kõige kaugemas punktis Metsavenna talus on nüüdsest olemas nüüdisaegne elektriautode laadimispunkt,» sõnas kütusefirma Alexela juhatuse liige Alan Vaht. «Lihtsam on luua laadimiskohti linnadesse, kus tarbimine ja nõudlus teada. Läti piiri äärde Metsavenna poe juurde rajatud kiirlaadija annab aga inimestele loodetavasti elektriautode kasutamiseks julgust juurde.»

Sõltuvus kütuse hinnast väheneb

Vaht lisas, et suurlinnades on praegu laadijaid piisavalt, elektriautojuhi põhiline mure on aga, kuidas teha pikemaid otsi. «Metsavenna talu on ehe näide sellest, kuidas elektriauto omanik saab muretult ka Eesti kõige kaugemasse otsa sattudes oma autot laadida,» lausus ta. Metsavenna talu asub Tallinnast kolme ja poole tunni pikkuse sõidu kaugusel. «See näitab, et elektriauto laadimispunkte tekib juurde kõikjale üle Eesti.»

«Kõik toimib, juba eelmisel nädalal sai Metsavenna poe ees elektriautosid laadida,» rääkis Metsavenna talu peremees Meelis Mõttus. «Tegime ka oma 11-kilovatises hüdroelektrijaamas väikest remonti ning saame selle nüüd uuesti tööle. Nüüd me ei ole kütuse hinnast enam nii sõltuvad.»

Mõttuse sõnul on Vastse-Roosa külas asuval Metsavenna talul plaanis osta ka elektriga laetav buss. «Kui hästi läheb, saame sügisel viia elektrienergiaga oma mahepiima Tartu koolidesse,» lausus Mõttus. Tegemist on tema sõnul väga rohelise uudisega.

«Keegi ei mõtle bensiini- või diiselautoga sõites ealeski selle peale, kas ta kusagil tankida saab, elektriautoga on praegu aga ikkagi inimestel see hirm,» lausus Vaht, kelle sõnul plaanib Alexela aasta-pooleteisega jõuda oma tanklates paarikümne superlaadijaga laadimiskohani.

Ettevõte eelistab seejuures maanteede ääres olevaid tanklaid, kus on ka pood olemas. Automaattanklasse pole mõtet laadijaid panna, klient peaks sel juhul laadimise ajal 10–15 minutit lihtsalt autos istuma ja ootama.

Metsavenna kaupluse ees olev uhiuus elektriautode kiirlaadimispunkt. Ühenduspistikuid on kaht tüüpi, et katta erisuguste autode vajadused.

Kulukas investeering

Superlaadijate võrgustik eeldab kütusefirma juhi sõnul küllaltki suurt investeeringut. Ühe laadimiskoha ehitamine maksab sõltuvalt objektist ligikaudu 15 000 kuni 30 000 eurot, lisanduvad laadija hind ning ampritasud.

«Peale ehitamiskulude oleneb hind ka sellest, kui kaugelt tuleb rusikajämedune toitekaabel vedada,» sõnas Vaht. Tema sõnul annaks tulevikku plaanitud korralik võrgustik tarbijatele julgustust teha lõpuks otsus, et on tekkinud õige moment võtta järgmisena endale elektriauto.

Euroopa Komisjon soovib aastaks 2030 teel kliimaneutraalsuse suunas vähendada heitkoguseid 55%, selle üks osa on ka transpordi puhtamaks muutmine. «Sinnapoole meid täna poliitiliselt surutakse ja üleminek elektriautodele tundub täiesti paratamatu,» lausus Vaht.

Meelis Mõttuse sõnul on Vastse-Roosa külas asuval Metsavenna talul plaanis osta ka elektriga laetav buss.

Elekter on küll kallis, kuid Vaht rõhutas, et see on siiski oluliselt soodsam, kui sõita bensiini või diisliga. «Otsin ka ise alati odavamaid elektri hinnatunde: näiteks mõni päev tagasi maksis megavatt-tund vaid kuus eurot,» meenutas ta.

«Kui arvestada, et minu auto võtab elektrit 15 kilovatt-tundi sajale kilomeetrile, ning lisada hinnale ka võrgutasu, aktsiis ja taastuvenergia tasu, siis saja kilomeetri läbimine läks mulle maksma veidi üle ühe euro,» arvutas Vaht. «See on siiski äärmuslik näide, sest oleme näinud ka 400–500 euro suuruseid elektrihindu. Samuti saab kodus valida laadimise aega, tanklates on aga laadimine kallim.»

Alexela on Vahi sõnul praeguseks esitanud ligikaudu paarkümmend superlaadija paigaldamise taotlust, laadijate väljaehitamine jääb peamiselt järgmisesse aastasse. Esimeses järjekorras asendatakse tema kinnitusel ettevõtte tanklates asuvad Elmo laadijad, muu hulgas Otepää tanklas asuv laadija.

Ettevõte pakub tema sõnul ka võimalust, et partnerid investeerivad ise laadimislahendusse. «Meie korraldame laadija käigus hoidmise, klienditeeninduse, tarkvara uuendused, hoolduse ja muu ning küsime kliendilt ainult opereerimistasu,» lausus Vaht.

Klientide huvides

«Kuna Metsavenna talu tegi ise investeeringu, läheb kogu tulu neile,» sõnas Vaht. «See oli nende huvi oma klientidele sellist võimalust pakkuda: nii luuakse oma teenustele täiendavat väärtust. Kui tuntakse huvi ja tahetakse oma klientidele kaugemates kohtades laadimisteenust pakkuda, on Metsavenna talu ehe näide.»

Alexelal on elektriautodele üle-eestiliselt avalikke laadimiskohti 46. Eestimaine energiaettevõte on seejuures esimene kütusemüüja Eestis, kes on turule tulnud enda elektriautode laadimisteenusega, mis sisaldab nii laadimisplatvormi, mobiilirakendust kui laadijaid. Alexela oli ka esimene tanklakett, kes paigaldas oma tanklasse avaliku kiirlaadija, kui 2019 aasta novembris loodi esimesena võimaluse laadida Tallinnas CCS otsikuga Euroopa elektriautosid.

Metsavenna talu on Alexela hinnagul näide sellest, et ettevõte pakub laadimislahendust nii äriettevõtetele, koduomanikele kui korteriühistutele võtmed kätte moel, mis tähendab, et ettevõte tuleb ise kliendi juurde ja paigaldab laadijad, misjärel on need koheselt kasutamiseks valmis.

Kütusemüüjatest on praegu Eestis suur elektrilaadijate võrk ka Olerexil. Ettevõtte tegevjuhi Piret Milleri sõnul asuvad elektriautode laadimispunktid nende firma 15 teenindusjaamas üle Eesti. «Võru linnas on võimalik autot laadida Tallinna maantee tanklas, samuti Võrumaal Antsla tanklas,» sõnas Miller.

«Tartusse Aardla jaama oleme paigaldanud ka oma esimese ülikiirlaadija,» lisas Miller. «Olerex oli tanklakettidest esimene, kes elektrisse investeeris. Kui huvi elektriautode vastu suureneb, oleme kohe valmis klientidele ka oma elektriteenust laiendama.»

{iframe_embed}

 

{/iframe_embed}

Kommentaarid
Tagasi üles