Tean rahvuslikult kõva meelega inimesi, kes ütlevad: selle vanaaegse vahetegemise sissetoomine Liivimaa ja Eestimaa vahele lammutab meie rahva kultuurilise ühtsuse. Oi, kas ikka lammutab? Eriti kui silmas pidada seda, et vanal Eestimaal ei tehtud eesti kultuuri heaks suurt midagi.
Võiks teha väga pika nimistu sellest, mis kõik on sündinud Liivimaal: sinimustvalge lipp (Otepääl), esimene laulupidu (Tartus), esimesed ajalehed («Postimees», «Sakala»), esimesed ühistegelikud seltsid (kirjameeste selts, põllumeeste selts), rahvuslikud keskkoolid (Treffneri gümnaasium, Aleksandri kool, tütarlaste gümnaasium eesotsas Peeter Põllu ja Oskar Kallasega), kunstikool Pallas, tähtkirjandus (alates «Kalevipojast» ja lõpetades Oskar Lutsu «Kevadega»), rahvalikud laulud («Õrn ööbik», «Viljandi paadimees», «Tuljak»), teater (Vanemuise selts), heliloojad (Tubin, Eller ja ka Alo Mattiisen. Arvo Pärt on piiripealne juhtum – ta on Rakverest, mis on olnud mõlemal pool piiri), põllumajanduslik aretus (kartul «Jõgeva kollane» ja Sangaste rukkisordid). Või siis sport, näiteks Kalev sai suureks ikkagi Tartus ja ajalukku läks just Tartu Kalev.
Noh, kus siis sündis meie kultuur kui mitte Liivimaal?
Piirikohti võib sõites märgata kirikutornides: Liivimaal on enamasti üleval kukk, Eestimaal rist. Ja ka muidu on vahe ilmne: Liivimaa loodus on laineline, nagu näiteks Vooremaal, Otepääl, Pühajärvel, isegi mägine nagu Siguldas, taevas ja maa on sametpehmed. Kunstnikud on pidanud kõiki oma suvelaagreid kui mitte just Saaremaal, mis on kah Liivimaa, siis ikka Haanjas ja Rõuges, sest sealt leiab looduslikku ilu ja vaimset kosutust.