Räpina haigla loovutas Ukraina sõdurite heaks kiirabiauto, mis leidis seni vähest kasutust. Haavatute transportimiseks sobiv nelikveoline sõiduk on juba jõudnud eesliinile.
Räpina haigla loovutas Ukraina heaks kiirabiauto
Räpina haigla juhatuse esimehe Peeter Sibula ütlusel annetati Lõuna-Eestis tegutsevale mittetulundusühingule United Delivery Mission (UDM) Ukrainasse toimetamiseks kiirabiauto Volkswagen Transporter Syncro. Tegemist on nelikveolise sõidukiga, missugused liiguvad põhiliselt maapiirkonnas. Auto on tehasest välja sõitnud 1997. aastal ning seni läbinud 300 000 kilomeetrit. Kuna sõiduk on eeskätt mõeldud lamavate haigete transportimiseks, on seda vaja läinud vaid kuni neljal korral aastal.
«Seega oli otsene vajadus taolise kiirabiauto järele väike. Kui tarvis, saame selle asendada teise sõiduvahendiga või siis paluda abi mõnelt teenusepakkujalt. Seal päästab ta aga elusid. Meie soov oli, et kingitus läheks just eesliinisõduritele. Teame, et ta juba täidab rindepiirkonnas oma ülesannet,» märkis Sibul.
Haiglajuhi andmeil pani SA Tartu Kiirabi Ukrainasse saadetud sõidukiga kaasa ka medikamendid.
Sõjapiirkonda jõuavad nelikveolised
MTÜ UDM vabatahtliku Martin Koppeli andmeil on kolmapäevase seisuga Ukrainasse lähetatud 145 sõidukit, mille koguväärtus läheneb miljonile eurole. «Pühapäeval läheb 11 veel. Kõik on nelikveolised. Valdavalt on tegemist džiibilaadsete maastikuautode ja kõrgemate sõiduautodega, aga saatnud oleme ka mikrobusse, mida kasutatakse haavatute ja varustuse vedamiseks,» sõnas ta.
MTÜ esindajad suhtlevad Koppeli sõnul Ukrainas otse sõjaväelastega, kes annavad teada, missuguseid sõidukeid ja muud varustust neil parasjagu vaja läheb. Nii on viimasel ajal soovitud talvesaapaid, generaatoreid, päikesepaneele ning mudarehve, sest autod jäävad maastikul sõites kinni. Muutunud ka soovitavate sõidukite profiil – kui suvel taheti valdavalt mikrobusse, siis praegu jõulisemaid maastikuläbivusega masinaid.
Aktiivseid kaasalööjaid on MTÜs 15 ringis, kellel igaühel on konkreetne roll. «Ühed tegutsevad rohkem Ukrainas, teised jälle Eestis, kus tegelevad autode hindamise, parandamise ja kaitsevärvidesse värvimisega. Kui keegi on meile auto andnud või müünud, siis remondiga tegeleme juba ise. Näiteks vabatahtlik Vahur Meus on viie auto puhul pärast nende ostmist kõik ise ära teinud ja seejärel meile üle andnud. Sõidukitega paneme kaasa ka kütust. Eriti terav oli Ukrainas kütusenappus suve algul, mil paar seal asunud suuremat mahutit said pihta,» rääkis Koppel.
Iga Ukrainasse saadetud auto puhul peavad ukrainlased eestlasi meeles tänukirjade ja fotodega. «Teame sedagi, millise brigaadi juurde ning mis kanti see läheb. Kõigi pihta saanud autode kohta meil infot ei ole, aga mõnede kohta küll. Kui vähegi võimalik, remonditakse vähem kannatada saanud sõidukid kohapeal,» sõnas vabatahtlik.
Toetada saab ka rahaliselt
UDMil on ka oma annetuskeskkond, mille kaudu saavad inimesed sõidukite soetamist rahaliselt toetada. «On neid, kes on ostnud uue auto ja öelnud, et mis ma vana ikka maha müün, sest see võib Ukrainas hoopis paremat eesmärki teenida,» rääkis Koppel.
Kiirabiautosid on seni Ukrainasse saatnud põhiliselt MTÜ Slava Ukraini, UDMi jaoks oli tegemist teise meditsiinisõidukiga. «Sarnase asjaga tegeleb päris palju MTÜsid – igaüks oma nurga alt. Suhtleme omavahel tihedalt. Näiteks kui kellelgi on minemas treiler Ukrainasse ja on vaja sinna midagi saata, koopereerume. Saadetised viime valdavalt piirile, kust ukrainlased need edasi toimetavad. Sageli tulevad Poola poolele naisjuhid, kes viivad autod üle piiri – täisjõus mehed ei tohi ju riigist lahkuda,» märkis MTÜ UDM üks eestvedajatest.