Tomi Saluveer: ebakindel aeg ostlejaid ei pidurda

Tomi Saluveer
, reporter
Copy
Tomi Saluveer
Tomi Saluveer Foto: Arvo Meeks

Kaupmeeste huvides jõulueelse aja täitmiseks välja mõeldud musta reede ostupidu venib ilmselt jõuludeni välja. Kuigi sõnaliselt räägitakse Ameerikas sündinud ostupühast kui ühest konkreetsest päevast, rippusid mustad allahindluse reklaamid üleval juba nädal enne 25. novembrit ning tarbimismelu pole kadunud tänaseni.

Ostlejatel on musta reede sarnaste kampaaniate käigus aga sageli endal mustad klapid peas. Kauplejad on ärimehed, kes võivad hindu tõsta ja langetada oma meelevalla järgi. Nii tekitatakse ostuhulluses inimestele illusioon, et neil on võimalik asju soetada meeletu allahindlusega, kuigi mõnegi toote puhul on eelnevalt tehtud nii-öelda üleshindlus. Hindu tuleks seega jälgida ka enne soodusmüüke.

Toon hiljutise näite. Ostja soovis soetada kampaania käigus «hullu hinnaga» kampsuni ühest Eestiski tegutseva kaubamajaketi veebipoest. Pika ootamise järel kaup saabus, kuid riideeseme värvitoon ei vastanud veebi teel saadud ettekujutusele ning ostja saatis kauba tagasi. Huvitav nüanss ilmnes, kui inimene soovis osta samasuguse, kuid lihtsalt teist värvi kampsuni kampaaniavabal päeval. Kui ostupeo ajal hangitud kampsun maksis 49.90, siis tavapäeval oli sama ese müügis hinnaga 29.90. Selline hinnastamine on loogikast lähtudes äraspidine.

Nii tekitatakse ostuhulluses inimestele illusioon, et neil on võimalik asju soetada meeletu allahindlusega, kuigi eelnevalt on õigel hetkel tehtud nii-öelda üleshindlus.

Mõtlema paneb ka see, kust on ostlejatel inflatsiooni kiuste tekkinud sellised rahatagavarad, et veebipoed purustavad rekordeid. Eesti e-poodide statistika kohaselt olid mustal reedel müüginumbrid kaks ja pool korda suuremad kui tavapärasel reedel. Tarbijate kasvanud ebakindlusest hoolimata ületas ostupühade tulemus eelmise aasta näitajaid. Osteti meeletus koguses rõivaid, elektroonikat, kodukaupa ja aksessuaare.

Kaubandusega tegelevate spetsialistide hinnangul ostame peagi virtuaalselt iga viienda toote. Kiire ja mugav e-poodlemine on kindlasti üks põhjus, miks jaekaubandusettevõtete müügitulu on eelmise aasta sama ajaga võrreldes mitme protsendi võrra vähenenud.

Ostlejatel tasuks enne jõuluaja hullust hetkeks pidurit tõmmata ja õhtul veebipoe ostukorvi lisatud tooted hommikul värske peaga üle vaadata. Pensionisambast vabanenud säästud ei ole ammendamatud. Lähema poolaasta jooksul on aga oodata töötuse mõõdukat kasvu ja palgakasvu aeglustumist.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles