Päevatoimetaja:
Mati Määrits

Tomi Saluveer: milleks meile e-kütus? (1)

Copy
Tomi Saluveer
Tomi Saluveer Foto: Arvo Meeks

Kuigi Euroopa Liit plaanis tosina aasta pärast keelata bensiinimootoriga autode tootmise, lubatakse äsjase kokkuleppe kohaselt valmistada sõidukeid, mis kasutavad uuenduslikku e-kütust. Selline sisepõlemismootorite jätkuv kasutamine ei ole minu hinnangul kooskõlas rohepöörde mõttega.

E-kütus ehk elektrikütus on sünteetiline asendus bensiinile või diislile. Selle valmistamiseks kogutakse atmosfäärist sama palju CO2, kui autod või tehasekorstnad õhku paiskavad. Kliimakahjulikule süsinikdioksiidile lisatakse vesinik ning saadakse kütus, mida võib valada tavalise sisepõlemismootoriga sõiduki paaki.

Kas Saksa autotootjate lobitööga saavutatud skeemi sisu on kooskõlas sellega, kuidas kavatseme tulevikus loodust säästa? Nii kogume ju ühest torust välja paisatud heitgaasid kokku, aga paiskame need teisest õhku tagasi. Samuti võiksid siis käituda talgulised, kes metsa alt prügi kokku korjavad, ülejäänud aasta jooksul aga võtavad õiguse autoaknast prahti välja visata või põõsa alla pudeleid loopida. Kvoot sai ju kevadel täidetud ning nad jäävad aasta kokkuvõttes nii-öelda prügineutraalseks.

Sisepõlemismootorite tulevik on e-kütuse skeemist hoolimata tume ning paljudel liigub mõte elektri- või hübriidautode poole. Elektriautod on aga liiga kallid. Üks odavamaim Eestis müüdav elektriauto on põgusal internetivaatlusel Dacia Spring, mille hind algab 22 000 eurost.

Nii kogume ju ühest torust välja paisatud heitgaasid kokku, aga paiskame need teisest torust jälle õhku tagasi.

Ka autoportaalis müüdav kõige odavam vähekasutatud elektriauto on sama firma mudel ning hind seejuures uue autoga samal tasemel. Nissani vähekasutatud elektriauto Leaf maksab ligi 30 000 ning Citroëni Ë-C4 vähesõitnud mudel paar tuhat eurot rohkem.

Soodsaimat uut bensiiniautot vaadates võib võrdlusesse tuua samuti Dacia, mille väikeauto Sandero hind on enam kui 13 000 eurot. Seega on elektriautod tunduvalt kallimad. Nende kahjuks räägib seni ka akude võimekus, sest odavamate mudelite puhul peab akut laadima paarisaja kilomeetri tagant. Tallinnast seega Tartusse ühe hooga jõuab, kuid Võrru või Valka jõudmine läheb napiks.

Juba enam kui kuu on avatud ka nullheitega sõidukite ostu toetusvoor, millega riik toetab täiselektrilise sõiduauto ja väikekaubiku ostu 4000 euroga. Märtsi lõpu seisuga ehk kuu ajaga oli toetuse abil ostetud 75 sõidukit. Uue elektriauto saab seega toetuse abil kätte 18 000 euroga.

Tagasi üles