Koolikohustuse ea tõstmine suunab ümber mõtestama ka põhikooli lõpueksamite korraldust ja hindamist. Ei ole mõistlik teha lõpueksameid ajal, mil enamik noori on juba teinud gümnaasiumi sisseastumiskatsed ning teavad sedagi, kuhu sisse said. Põhikooli lõpueksameid peaks saama kasutada järgmisesse kooliastmesse sisseastumisel.
Praegu kehtib põhikooli lõpueksamitel 50-protsendine lävend: kui laps saab eksamil tulemuseks 49 protsenti, peab ta minema kooli järeleksamile. See on silmakirjalik ja koolidele lisakoormust tekitav nõue, mille peaks kaotama. Kohustusliku kooliea jooksul peab hariduses kehtima kahe ukse poliitika: kui noor lahkub ühest uksest, peame teadma, millisest uksest ta siseneb. Ja ka seda, milliste teadmiste ja oskustega ta seda teeb.
Lisaks on koalitsioonis kokku lepitud, et haridusministeerium töötab välja toetusmeetme enam kui 30 lapsega maakoolidele, kus on lasteaed-algkool või lihtsalt esimesed kuus klassi. Kui tavaliselt saavad koolid raha laste arvu pealt, siis nende koolide puhul plaanitakse rakendada klassipõhist tasu.
Kõrghariduse kättesaadavuse nimel kahekordistub vajaduspõhine õppetoetus ja õppelaen suureneb 6000 eurole.
Ka praeguses üldhariduse rahastusmudelis on juba õpetaja palga arvestustes regionaalsuse koefitsient. Kui Tallinna linnal on see 1,0, siis näiteks Saaremaal 1,269, Häädemeestel 1,544, Jõgeval 1,256, Elvas 1,270, Viljandis 1,630. Regionaalsuse koefitsiendi kaudu jaotatakse koolipidajate vahel omavalitsustes, kus koefitsient on suurem kui üks, õpetajate tööjõukulu toetuseks ligi 40 miljonit eurot.
Rahastusmudeli loomisel tuleb ka üle vaadata praegu kehtiv tasandusfondi tagamaalisuse koefitsient, sest seda ei ole muudetud 2016. aastast. Kuna see oli aga enne haldusreformi toimimist, on seal sees suured käärid. Ilmekas näide sellest on, et Tartu valla koefitsient on pea sama kõrge kui Rõuge valla oma. Nii ei tohiks jätkata.
Haridus- ja teadusministeeriumil tulevad sisukad neli aastat, kus lisaks loetletud muudatustele tuleb seista nii õpetajate järelkasvu kui ka palgatõusu eest. Juba praegu on otsustatud, et õpetajate palga diferentseerimise fondi suunatakse 15 miljonit eurot lisaks, et see oleks vähemalt 20 protsenti õpetajate palgafondist.
Ja lõpetuseks neile, kes lootsid mind näha taas haridus- ja teadusministrina – minu saatus oli olla kriisiaja minister. Elu suunab õiged inimesed õigel ajal ikka õigetele kohtadele.