Maret Maripuu: hooldereform toetab väärikat vananemist

, sotsiaalkindlustusameti peadirektor
Copy
Maret Maripuu
Maret Maripuu Foto: Eero Vabamägi

Juulis jõustuv hooldereform on suur samm edasi meie ühiskonna suhtumises eakate hooldamisse ning väärikasse vananemisse. Reform nõuab nii omavalitsustelt kui ka hooldekodudelt suurt pingutust ja koostööd, kuid tänu sellele muutub hooldusteenus kättesaadavamaks ja õiglasemaks.

Iga eakas soovib elada võimalikult kaua oma kodus ja ise toime tulla. Ühel hetkel tuleb aga ehk tõdeda, et päris üksi siiski toime ei tulda. Võib juhtuda, et lapsed või lapselapsed on kaugel või nad on sootuks ise abivajajad – siis võib piisata sobivast kodusest toest, mida pakub omavalitsus. Kui aga hooldevajadus kasvab, tuleb leida koht hooldekodus. Praegu elab Eesti hooldekodudes üle 9000 eaka.

Elu hooldekodus on üsna kallis. See pole ju üksnes koht, kuhu eakas nii-öelda eest ära panna, vaid seal kantakse tema eest hoolt ja talle pakutakse tegevusi, mis teda ärksana hoiavad. Seni on hooldekodukoht aga paljudele peredele üle jõu käinud. Üks olulisimaid reformiga kaasnevaid muudatusi ongi seotud kohamaksuga. Seni on inimesed pidanud oma lähedaste hooldamise eest hooldekodus ise tasuma, kuid see on nii rahaliselt kui ka emotsionaalselt raske. Hooldereformiga tuleb riik kohamaksu tasumisel appi.

Reform jõustub 1. juulil. Kandev roll selle elluviimisel on omavalitsustel. Viimased reformieelsed nädalad on neile olnud eriti töömahukad. Nad on pidanud välja selgitama omakandi inimesed, kes juba on hooldekodus, ning hinnanud nende abivajadusi, mille põhjal teha rahastamisotsused ja neist inimestele teada anda.

Kui teie hooldekodus viibiva lähedase asjus pole ühendust võetud, andke oma omavalitsusele teada. Muretsemiseks ei ole kindlasti põhjust ka siis, kui mingil põhjusel ei ole otsus 1. juuliks tehtud. Rahastamisotsust saab tagantjärele ümber vormistada ning inimene rahaliselt seetõttu ei kaota.

Hooldekodude ülesanne on olnud selgitada välja täpne hind, see avalikustada ning mõtelda läbi ööpäevaringse teenuse arveldamise protsess. See kõik on olnud ajamahukas ja pingutusrohke.

Sotsiaalkindlustusamet on andnud endast parima, et vastata nii omavalitsuste kui hooldekodude küsimustele, mis reformi ettevalmistuse käigus tekkinud. Meie roll ongi nõuga toeks olla, et kõik sujuks võimalikult hästi. Sügise poole saame juba järelevalve käigus vaadata, kuidas reform on käivitunud ning uute elanike vastuvõtt sujunud.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles