Seitse nippi, kuidas pikendada elektriauto sõiduulatust talvisel ajal

LEPM
Copy
Elektriautodel on külmaga samamoodi rohkem probleeme, kui bensiini- ja diiselmootoriga autodel. Kuid mõne lihtsa nipiga saab külmaga paremini hakkama.
Elektriautodel on külmaga samamoodi rohkem probleeme, kui bensiini- ja diiselmootoriga autodel. Kuid mõne lihtsa nipiga saab külmaga paremini hakkama. Foto: Mercedes-Benz

Elektriautode müük kasvab kogu maailmas ning Eesti ei ole siin erandiks – tänavu müüdi meie turul elektriautosid 9% rohkem kui mullu. Paljudele tundub aga jätkuvalt elektriauto kasutamine keeruline ning palju küsimusi tekitab ka elektriautode sobivus meie kliimasse. Mercedes-Benz müügi- ja teenindusettevõte Veho ASi järelteeninduse valdkonna juht Veikko Pahkla jagab soovitusi, kuidas võtta elektriautost maksimumi.

Eelsoojenda autot enne sõitu

Ühenda auto laadijaga ning seadista sõidu alguse aeg – seatud ajaks on nii auto salong kui ka aku soojad, mis tagab pikema sõiduulatuse. Muidu kulutab aku liigset energiat salongi soojendamiseks ning selle võrra väheneb ka sõiduulatus. Eesti kliimas on mõistlik kasutada seda nippi aastaringselt!

Ära lase akul tühjaks minna

Kui elektriautoga sõites lasta akul regulaarselt täiesti tühjaks minna, väheneb ta mahutavus ajutiselt. Liitium-ioonakusid ei tohiks tegelikult pärast täielikku tühjenemist kohe uuesti laadida, sest nii ei ole neil aega taastuda. See on üks peamisi vigu, mida elektriautode kasutajad teevad – laevad aku 100 protsendini ning sõidavad selle täiesti tühjaks.

Lae aeglaselt, aga mitte täis

Ära lae elektriauto akut ka 100 protsendini, pikaajaliselt on see akule pigem kahjulik ning lühendab selle eluiga. Optimaalne laadimistase on mitte vähem, kui 20% ning mitte rohkem, kui 80%. Tehase andmetel on just 20-80% soovituslik laadimistase, mis vähendab liitiumioonakude vananemist. Enne laadimist kasuta aku eelsoojenduse funktsiooni, et laadimisefektiivsust tõsta. Laadimisel tasub eelistada aeglasemat viisi – külma ilmaga võib kiirlaadimine anda akule liigset koormust ja seeläbi taas mahutavust vähendada.

Lase akul regulaarselt puhata

Maksimaalse sõiduulatuse tagamiseks tuleb lasta elektriauto akul taastuda. Taastumiseks piisab, kui parkida auto regulaarselt (näiteks kord nädalas) pikemaks ajaks (näiteks üleöö või nädalavahetuseks) madalal laadimistasemel: 20%–30%. Selline „puhkus“ vähendab keemilisi sekundaarseid reaktsioone, suurendab aku kasutusiga ja sõiduulatust. Sellist protseduuri tasub regulaarselt teha nii talvel kui suvel ja näed, kuidas kilomeetreid juurde tuleb.

Kasuta targalt erifunktsioone

Läbisõitu suurendab näiteks ECO-režiim, aga arvesta, et see toimub salongi soojenduse või võimsuse arvelt. Kui valida rekuperatsiooni režiim, siis iga pidurdamisega lisandub natuke sõiduulatust, sest see laeb akut sõidu ajal. Ühe pedaaliga sõidurežiim ehk „One-Pedal Drive“ võimaldab elektriautot juhtida ühe jalaga ja ainult gaasipedaalile vajutades (pidurdamine toimub siis jala tõstmisega gaasipedaalilt).

Jälgi hooldusrutiini

Regulaarsed hooldused aitavad hoida elektriauto ja selle aku heas seisukorras. Regulaarne tarkvara uuendamine pakub täiustusi, mis parandavad sõiduulatust ja aku tööd. Laadimisel veendu alati, et laadimiskoht on kuiv ja ohutu ning muidugi nõuete järgi paigaldatud ja maandatud. Kontrolli akut ja laadimissüsteemi regulaarselt, võimalusel hoia autot soojemas kohas.

Tutvu uute tehnoloogiatega

Kui aga valid alles oma esimest elektriautot, siis on soovituslik jälgida hoolikalt, milliseid nutikad tehnoloogilisi lahendusi auto juures kasutatakse. Uuematel elektriautodel on peal kõrgepinge soojendid, mis töötavad nn soojuspumba tööpõhimõttel ning lisaks kasutatakse kõrgpinge komponenditest tekkivat jääksoojust salongi soojendamiseks. Lisaks suudavad nutikamad elektriautod ka esisilla elektrimootorist lahti ühendada, mis vähendab mehhaanilisi energia kadusid. Kõik selleks, et ka talvistes tingimustes sõiduulatust pikendada.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles