Päevatoimetaja:
Tiit Loim

Lasteabisse pöördujate arv kasvab iga aastaga

Copy
Lasteabi telefon.
Lasteabi telefon. Foto: Arved Breidaks

Sotsiaalkindlustusameti lasteabiga võetakse üha rohkem ühendust, mullu tehti seda pea 17 000 korda. 42,6 protsenti pöördumistest olid seotud abivajava ning 5,7 protsenti hädaohus lapsega.

«Üle-eestiline lasteabitelefon 116 111 käivitus 1. jaanuaril 2009 ning on sellest alates olnud abiks nii lastele kui täiskasvanuile, kes abi vajavat last märkavad,» ütles sotsiaalkindlus­tusameti (SKA) peadirektor Maret Maripuu. «Meie kõigi kohus on anda teada hädasolevast lapsest. Ükski laps ei peaks kannatama alanduse, hooletusse jätmise, vägivalla või kuritarvitamise tõttu.»

Aastatel 2009–2017 korraldas teenust Arstlik Perenõuandla OÜ, 2018. aastal võttis liini üle sotsiaalkindlustusamet. Toona tegutsesid meeskonnas viis nõustajat ja teenusejuht. Praegu on lasteabis kaheksa nõustajat, kellest üks on viipekeele oskusega ning neli teraapia väljaõppega e-nõustajat, kes pakuvad tuge, kui vaja on pikaajalisemat sekkumist.

Kui 2009. aastal sai nõu küsida telefoni ja e-kirja teel, siis 2011. aastal lisandus veebivestlus. 2014. aastal loodi mobiilirakendus ning veebileht lasteabi.ee. 2016. aastal võeti vastu lastekaitseseadus, mis kohustas kõiki inimesi viivitamata abivajavast lapsest teavitama omavalitsust või lasteabitelefoni 116 111. 2019. aastal hakkasid nõustajad täitma lastekaitsetöötaja rolli väljaspool viimaste tööaega. 2021. aastal lisandus e-nõustamine ning 2023. aastal viipekeelne nõustamine.

Lasteabiga võetakse üha sagedamini ühendust. Kui 2009. aastal pöördus sinna ligi 5000 inimest, siis nüüdseks on see arv enam kui kolmekordistunud.

Aasta-aastalt on suurenenud abivajava või hädaohus oleva lapsega seotud pöördumiste osakaal. Koguni 18,5 protsenti ühenduse võtjatest on lapsed.

Tagasi üles