Kersti Kond: eelistada tasub eestimaist (2)

Kersti Kond
, ajakirjanik
Copy
Kersti Kond
Kersti Kond Foto: LEPM

Jälle on alanud laadahooaeg, mil saavad kohalikud tootjad rohkem oma kaupa pakkuda. Enamasti on aga kodumaised tooted kallimad ja seetõttu kipuvad ostjad eelistama odavamat ehk välismaist.

Samas on kõige värskem, maitsvam ja ka tervislikum just kohalikust toormest valmistatud toit. Kaugetes paikades reisil olles märkab enamik maitseerinevusi ja tekib igatsus harjumuspärase järele.

Sageli on keeruline aru saada, kust tooraine tegelikult pärit on. Eesti tootja pakendi sees võib täpsemal uurimisel peituda hoopis mujalt sisse toodud liha. Nii võibki juhtuda, et enda teada süüakse kodumaist, ehkki tegelikult see nii pole.

Et tarbijate valikuid kergemaks ja arusaadavamaks teha, on tootjatel võimalik taotleda mitmesuguseid kvaliteedimärke. Need annavad ettevõtetele võimaluse oma kodumaise kauba müüki suurendada.

Vana-Võromaal saavad kohalikud ettevõtjad liituda toidutoodangu kaubamärkiga Uma Mekk. Sellesse võrgustikku kuulub praegu ligi seitsekümmend väiketootjat, kes pakuvad mett ja sõira, aga ka viinamarjaveini ja astelpajuõli.

OTT ehk võrgustik «Otse tootjalt tarbijale» tegutseb kolmekümnes Eesti piirkonnas ja selle abil on ostjal võimalik ettetellitud tooted kokkulepitud kohas kätte saada. Samas saavad teisedki kõike vajalikku kohapeal osta. OTTi eelis on, et ostja teab toidu päritolu ja maksab selle eest talunikule õiglast hinda. Samas saab tootja kliendi käest tagasisidet, mis on omakorda oluline valiku kujundamisel.

Eesti tootja pakendi sees võib täpsemal uurimisel peituda hoopis mujalt sisse toodud liha. Nii võibki juhtuda, et enda teada süüakse kodumaist, ehkki tegelikult see nii pole.


Eesti toidutootjad võivad taotleda Eesti põllumajandus-kaubanduskoja Pääsukesemärki, mille kasutamise õigus antakse kohaliku päritoluga põhitoormest valmistatud toodetele. Seda tarbijate seas hästi tuntud märki on kasutatud juba üle paarikümne aasta ja praegu võib Pääsukesemärki leida ligi kolmesaja toote pakendil. Põllumajandus-kaubanduskoja juhi Ants Noodi sõnul aitab see tähis tarbijatel leida just kodumaist toitu.

Poeletid on nii koduse kui ka välismaa kauba all lookas ja keeruline on püüda hinnatundliku tarbija tähelepanu. Kuid ometi eestimaist eelistatakse. Hiljuti andis Eesti ühe tuntuma – Pajumäe talu peremees Viljar Veidenberg teada, et plaanib tootmise lõpetada. Siis muudeti aga meelt, sest paljud ostjad kinnitasid, et on valmis nende mahekauba eest välja käima ka kõrgemat hinda. Peamine, et meelepärased maitsed poelettidelt ei kaoks. Nii otsustas Veidenberg võimalust oma talu päästmiseks proovida ja loodame, et see ka õnnestub. Samas näeme, et kahjuks on pärast hinnatõusuotsust Pajumäe tooted mõnegi poe lettidelt kadunud.

Kodukandi kaupa ostes toetame siinset ettevõtlust ja seeläbi ka töökohtade säilimist.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles