Kunagisest Võru leivakombinaadist alguse saanud pagari- ja kondiitrifirma OÜ Cristella VT pälvis Lõuna-Eesti aasta ettevõtte tiitli. Võru suurim tööandja on hiilanud majandustulemustega ning plaanib lähiajal miljoneid investeerida.
Lõuna-Eesti aasta ettevõte plaanib ulatuslikku arendust
Lõuna-Eesti Postimehe peatoimetaja Sirli Homuha andis Cristella VT-le üle 2024. aasta Lõuna-Eesti ettevõtte karika. «Cristella on äärmiselt oluline piirkonna tööandja,» kommenteeris Homuha, kes on ühtlasi ka konkursi eestvedaja, Lõuna-Eesti Postimehe žürii otsust. «Samuti võib esile tuua ettevõtte pideva arengu ja kasvu ka rasketel aegadel ning edukat eksporti.»
«Üritame oma tööd teha võimalikult hästi ning meil on hea meel, et meie pingutusi on märgatud ja tunnustatud. See on tunnustus ka meie töötajatele,» ütles firma tootmisjuht Priit Koha. «Samas olime selle tiitli saamiseks valmis, sest oleme Võrumaal üks suuremaid ettevõtteid ning suutnud stabiilselt kasvada ja areneda,» nentis ta.
Võru linnapea Kalvi Kõva sõnul on Cristella VT Võru suurim tööandja eraettevõtete seas. «Kuid küsimus ei ole ainult töökohtades, vaid ka investeeringutes,» lisas Kõva. «Tänapäeval ei ole toidutööstus ainult see, et saame hommikul süüa maitsvat ahjusooja saia, vaid ka toidujulgeolek, mille tagajana on Cristella piirkonnas oluline.»
Ka töötukassa Võrumaa osakonna tööandjate konsultant Gea Meriste tunnustas Cristellat panuse eest Võru maakonna ettevõtlusmaastikul. «On ääretult tänuväärne, et pakute tööd väga paljudele, sealhulgas sõjapõgenikele, noortele, eakamatele, meestele ja naistele,» sõnas ta. «Meie senine koostöö on olnud väga hea.»
Üritame oma tööd teha võimalikult hästi ning kogu ettevõttel on hea meel, et meie pingutusi on märgatud ja tunnustatud. See on tunnustus ka meie töötajatele.
Priit Koha, OÜ Cristella VT tootmisjuht
Võrumaa arenduskeskuse juhatuse liikme Tiit Tootsi sõnul on Cristella üks suurimaid tööandjaid kogu Võru maakonnas. «Kui vaadata teie investeeringuid, olete kindlasti väga töötajasõbralik ettevõte – töötajate kontori- ja olmetingimused on väga olulised,» tõdes ta. «Majandusolud on keerulised, kuid toit inimestele alati tähtis. Teie valdkond on väga oluline.»
Firma põhiturg on Baltimaad. «Müüme Balti riikides suure osa oma toodangust. Ekspordime aga järjest enam ka Baltimaadest välja – suur osa kasvust tulebki just sealt,» sõnas Koha. «Võru tehases valmistame kooke ja pirukaid, mis jõuavad tarbijateni kõikjal Eestis. Meie tooteid saab osta Eesti Pagari kaubamärgi all peaaegu igas Eesti poes.»
Valik on lai. «Kaks peamist ja võrdselt olulist valdkonda on koogitootmine ja külmutatud pirukad, millest 95 protsenti on küpsetamata tooted,» täpsustas Koha. «Uute toodete väljatöötamine on pidev protsess, millega arendusmeeskond iga päev tegeleb. Ühelt poolt arendame uusi maitseid ja retsepte, teisalt täiustame olemasolevaid tooteid.»
Populaarsemad küpsetised on Koha sõnul klassikalised: lihapirukas ja viineripirukas. «Kohalikul turul on enim müüdud soolased pirukad, mujale Euroopasse lähevad pigem magusad,» tõdes Koha. Ta lisas, et üks tema isiklikke lemmikuid on maasika-toorjuustusaiake. See on ka üks uutest toodetest, mille müügimaht kasvab kõige kiiremini.
Sügavkülmutatud pagaritoodete turg liigub tõusujoones nii Eestis kui mujal. See valdkond mõjutab miljoneid inimesi, ning Eesti on sellel alal uuenduste ja eduloo eesliinil.
«Tooteid külmutades saab neid pikalt säilitada säilitusaineid lisamata. Kesk-Euroopas on veel palju pika säilivusajaga tooteid, mis sisaldavad säilitusaineid. Meie neid ei lisa, välja arvatud juhul, kui need on mõne toote toorainetes juba olemas,» selgitas Koha.
«Valmistame soolaseid ja magusaid hõrgutisi, kasutades peamiselt kohalikku toorainet ja nüüdisaegset tehnoloogiat,» rõhutas Koha. «Soovime pakkuda kvaliteetseid tooteid, mis rõõmustavad nii klassikaliste maitsete austajaid kui ka trenditeadlikke tarbijaid. Tuleme regulaarselt välja ka uudistoodetega.»
Koha sõnul kannab aastatepikkune töö ekspordisuunal järjest enam vilja ning annab märkimisväärse panuse ettevõtte arengusse. «Viimase kahe aastaga on kasvanud meie toodete eksport, mida müüakse Eesti Pagari kaubamärgi all, kahekümnel sihtturul,» nentis ta.
Võrus Pikal tänaval asuv ettevõte plaanib järgmise kahe aasta jooksul ehitada uue sügavkülmalao. «See investeering, mis läheb maksma ligi kuus miljonit eurot, on vajalik, et asendada 12 aastat tagasi ehitatud ladu, mis ei vasta enam meie kasvavatele vajadustele,» selgitas firma juht.
«Ettevõtte kasvuga oleme loonud uusi töökohti ning uute inimeste leidmiseks teeme tihedat koostööd töötukassaga. Paraku on tootmises töö füüsiliselt raskem kui näiteks teenindussektoris. Selle leevendamiseks muudame töökeskkonna nüüdisaegsemaks,» kinnitas Koha. Praegu on käimas uue kontori- ja olmehoone ehitus. «Tahame, et meie töötajad tunneksid end võimalikult mugavalt.»
Järgmisi investeeringuid planeerides soovib ettevõte keskenduda just füüsiliselt raske töö vähendamisele. «Lisaks pakume töötajatele soodustusi. Paljudele teeb rõõmu ka võimalus tarbida oma toodetud tooteid,» on ta täheldanud.
«Ühelt poolt on oluline leida inimene ja temaga lepinguni jõuda, kuid teisalt, et töötaja püsima jääks,» nentis Koha. «Enamik lahkujaid on töötanud vähem kui aasta. Kuigi vahetused kestavad 12 tundi, kompenseerivad seda vabad päevad, mis sobib ka kaugemalt tööl käijatele.»
Häid majandustulemusi kommenteerides toonitas Koha, et nad püüavad ajaga kaasas käia ja pidevalt areneda. «Pika ajalooga ettevõttena oleme üle elanud keerulisi majandusolukordi, sealhulgas praeguse turuolukorra, mida iseloomustavad kerkivad sisendhinnad ja tarbijate hinnatundlikkus.»