Skip to footer
Päevatoimetaja:
Kersti Kond
Saada vihje

ÕPILASFIRMADE LAAT Kuivatatud puuviljad ning lugu vanaemast tõid kultuuripärandi eriauhinna

Võru Kagukeskuses peetud traditsioonilisel Kagu-Eesti õpilasfirmade laadal osales rekordarv firmasid kevadlaada ajaloos – oma kaupa pakkus 52 noorte ettevõtet Võru-, Valga-, Põlva- ja Tartumaalt.

Laupäeval aset leidnud laadal sai nelja tunni jooksul osta mitmesuguseid tooteid: küünlaid, seltskonnamänge, võrokeelseid särke, tervislikke snäkke, kosmeetikat, võtmehoidjaid, käsitöömoose, -šokolaade ja -komme ning palju muud.

«Meie müüme loodusliku aroomiga lõhnastajaid, mis sobivad hästi näiteks autosse või elutuppa,» tutvustas Põlva gümnaasiumi õpilasfirma CarScent esindaja Veli Lillo. «Meie tooted on naturaalsed, õli baasil ja lõhna on rohkem tunda kui poes müüdavatel lõhnakuuskedel. Kestvus on päris kaua, neli-viis kuud.» Valik oli lai, näiteks pakkusid nad lavendli, suvemarja ja mustika-vanilje aroomiga lõhnastajaid.

Valga põhikooli minifirma ÖkoVõrk tüdrukud pakkusid korduvkasutatavaid puu- ja köögiviljakotte. Kõik sai alguse ühe firmaliikme isa poeskäigust, kes puu- ja köögivilju ostes need ühte suurde kilekotti ladus. Seejärel tekkiski tüdrukutel mõte: vanadest kardinatest, mis akende ette panemiseks enam ei sobi, aga mille kangas on endiselt väärtuslik, saaks õmmelda eri suuruses puuviljakotte. Mõeldud, tehtud.

Õpilane edendas teejoomise kultuuri

Võrumaa arenduskeskuse noorte ettevõtlikkuse projektijuht ja laada üks korraldajatest Kadi Kaur ütles, et laat möödus edukalt.

«Kuna esimest korda kevadlaada ajaloos jagasime auhindu, siis sellega kaasnes üsna suur hulk rohkem tööd ja organiseerimist, aga mul on hea meel, et kõik laabus ja sujus,» lausus Kaur. «Ka oli meil tore žürii koosseis, kes siiralt ja huviga kuulas kõikide firmade lugusid ning võttis oma tööd tõsiselt. Tähelepanuväärne on, kuidas aasta-aastalt kasvavad õpilaste müügioskused ja suhtlemisjulgus. Silmapaistvaid müügistaare oli tänavu palju.»

Laada ühe korraldaja Kadi Kauri sõnul näitab poolesaja õpilasfirma osalemine laadal seda, et ettevõtlikkuse vaim Kagu-Eesti noorte seas aina kasvab.

Säravaima müügitähe auhinna sai Nõo reaalgümnaasiumi õpilasfirma Chaease liige Timofey Goshka, kes jättis žüriile kustumatu mulje Hiina teest ja teetseremooniast rääkides. Noormehe sõnul sai idee alguse siis, kui ta käis veel põhikoolis ning serveeris loovtöö raames 20 inimesele teed. Ta lisas, et laadal oli oluline edendada ka teejoomise kultuuri, mida Eestis palju ei ole.

Parima minifirma tiitel omistati Vastseliina gümnaasiumi noorte loodud Häksile, kes paistsid silma oma erilise julguse ja pealehakkamisega – nende tooteks on tervislikud snäkid. Parima õpilasfirma tunnustuse sai sel aastal kõige enam kõneainet pakkuv Põlva gümnaasiumi Blouit, kes toodab populaarseid söödavaid tordiküünlaid.

Esimest korda välja antud Umakultuuri kandja 2025 ehk Võro-Seto kultuuripärandit toetava õpilasfirma eriauhinna 500 eurot pälvis Võru gümnaasiumi õpilaste Lisette Teppo, Egert Mattias Eiche ja Uko Thor Kundi loodud PuuviljaPärlid. Nad saavad preemiat kasutada oma ettevõtlusteekonna hüvanguks.

«Meie teeme kuivatatud puuvilju,» tutvustas seto Lisette Teppo. Valik oli lai, näiteks pakkusid nad kuivatatud koduseid õunu, pirni ja kiivit. «Kõik on kuivatatud käsitsi. Peseme, lõigume, hakime, kõik teeme ise. Alustasime firmaga eelmise aasta septembris. Kindlasti ei jää see minu ainsaks firmaks, aga kusagilt peab ju alustama.»

Võrumaa arenduskeskuse noorte ettevõtlikkuse projektijuhi Kadi Kauri sõnul ei tulnud žürii otsus kergelt. «Lõpuks otsustas ikkagi see, et firma moodustas pärandkultuuri ümber terviku ning nende lugu vanaemast ja koduaia õuntest oli väga siiras,» märkis ta. «Kirsiks tordil oma rahvarõivad, mida noored uhkusega kandsid.»

Auhinna üle andnud Võrumaa arenduskeskuse kultuurispetsialist Kristi Vals ütles, et loo jutustamine oma toote juures on võib-olla kõige olulisem üldse. «Need noored kasvatavad toorainet Setomaa koduaedades, kannavad oma piirkonna rahvarõivaid ning kiidavad siinset loodust, kodu, vanavanemate traditsioone. Kui nende lugu kuulata, tulevad külmavärinad peale, sest see on siiras ning ehe,» lisas ta.

Käsitöö landid ja kõrvarõngad

Žürii otsustas lisaks eraldi välja tuua ja tunnustada Antsla gümnaasiumi minifirmat Topõlt, kes toodavad võrokeelset kaardimängu, ning Hugo Treffneri gümnaasiumi õpilasfirmat HAWI, kellel oli parim terviklahendus ja hea toode – käsitöö kalalandid.

Peale põhikooli lõpuklasside ning gümnaasiuminoorte mini- ja õpilasfirmade oli laadal esindatud ka kõige väiksemad ehk mini-minifirma. Valga põhikoolist saabusid kõrvarõngaid müüma esimeses klassis käiv Bruno Grave ning neljandas klassis käiv Lilli Grave firmast L&B Jewelry.

«Kaks aastat tagasi suvel tuli emal mõte teha kõrvarõngaid, hakkasime neid koos tegema. Neid sai palju. Kui õpetaja rääkis, et tuleb koolis laat, siis saime neid seal müüa,» rääkis Lilli Grave, kuidas ettevõtmine alguse sai. Võru kevadlaadal läks neil hästi. «Palju osteti, eriti väikeseid kõrvarõngaid.»

Võrumaa arenduskeskuse kultuurispetsialist Kristi Vals ütles, et loo jutustamine oma toote juures on võib-olla kõige olulisem üldse.

Laada ühe korraldaja Kadi Kauri sõnul näitab poolesaja õpilasfirma osalemine laadal seda, et ettevõtlikkuse vaim Kagu-Eesti noorte seas aina kasvab. «See tähendab ka seda, et meie piirkonna inimesed, juhendajad, mentorid ja koolid panustavad mini- ja õpilasfirmade tegemistesse üha aktiivsemalt ning neil on suur motivatsioon seda teha. Meie ülesanne on seista nüüd hea selle eest, et säärane ettevõtlikkuse vaim noorte seas ei raugeks.»

Žüriisse kuulusid Võrumaa arenduskeskuse kultuurispetsialist Kristi Vals, KEIK turundusspetsialist Maarja Uibokand, Võru Huubi turundusjuht Marta Kaiv ja õpilasfirma Ruri vilistlane Andreas Helekivi.

Laadapäeva korraldasid Võrumaa arenduskeskus ja Võru gümnaasium.

Kommentaarid
Tagasi üles