:format(webp)/nginx/o/2025/03/19/16722985t1hf9ab.jpg)
Häirekeskuse riigiinfo telefon 1247 on viie aasta jooksul teenindanud ligi 1,2 miljonit kõnet. Kui alguses loodi 1247 kriisiinfoliinina, et aidata inimesi koroonapandeemia ajal, siis praeguseks on sellest saanud oluline kanal kodanikega suhtlemisel.
«1247 on kasvanud kiiresti koos ühiskonna vajadustega,» ütles häirekeskuse peadirektor Kätlin Alvela. «Koroonakriisis sooviti juhiseid piirangute ja vaktsineerimise kohta, Ukraina sõja algusega kerkisid esile julgeoleku ja sõjapõgenikega seotud küsimused. Nüüd on üha enam keskkonnaalaseid küsimusi, uuritakse dokumentide taotlemise ja küberpettuste, samuti teedel toimuva kohta.»
Ka tänavu on teenust laiendatud. 1. märtsist annab 1247 koostöös politsei- ja piirivalveametiga infot maismaa piiriületuse kohta ning 23. märtsist jagab koostöös päästeametiga kriisivalmiduse infot. Tänavu sügisel saab numbrilt 1247 infot kohalike valimiste kohta. Nii muutub 1247 samm-sammult ühtseks riiklikuks teenuseks.
Möödunud aastal vastasid 1247 operaatorid rohkem kui 163 000 kõnele. Neist 63 protsenti puudutas politsei- ja piirivalveameti teemasid, peamiselt dokumentide taotlemist, ajutist kaitset ja petuskeeme. Keskkonnaalased küsimused moodustasid 15 protsenti kõnedest, transpordiameti teemad viis protsenti ning päästeametit puudutavad teemad kaks protsenti.
Väiksema osa moodustasid kriisiinfo, valimiste ja avarii.ee rakendusega seotud küsimused. Ülejäänud kõned ei sobitunud mainitud teemade alla või katkestati enne küsimuste esitamist. Keskmiselt tehti numbrile ligi 550 kõnet ööpäevas.
2024. aasta kõnerohkeim päev oli 22. jaanuar, kui tormi tõttu helistati 1247 numbrile üle tuhande korra, küsiti peamiselt teede seisukorra kohta. «Sellistes olukordades on 1247 oluline, et hädaabinumber 112 jääks vabaks neile, kes vajavad politsei, kiirabi või pääste abi,» ütles Kätlin Alvela.
Mullu suleti lõplikult kolm varasemat partnerasutuste infonumbrit – 1313, 1510 ja 1524 –, mille teemad on 2021. aastast koondatud 1247 alla. «Soovime, et inimesed ei peaks eraldi meeles pidama, millise ametkonna poole pöörduda – piisab, kui nad teavad numbrit 1247,» lisas Alvela.