Skip to footer
Päevatoimetaja:
Kersti Kond
Saada vihje

Sillaehitus Piusa jõel avas metsas elavale kunstnikule ootamatu võimaluse (2)

Kunstnik Meelis Krigul omaehitatud sillal üle Piusa jõe. Ta on sinna neid sildu ehitanud aastate jooksul juba tükki viis ja sooviks sellest tööst lõpuks pääseda.
  • Piusa sild läheb järgmisel nädalal lammutamisele
  • Obinitsast Piusa koobasteni jõudmiseks tuleb teha 10-11 km ümbersõit
  • Vana silla paneelid saaks kohapeal uuesti kasutusele võtta

Võru- ja Setomaad lahutaval Piusa jõel algab 10. juuni hommikul Obinitsast Piusa koobaste juurde viival teel jõesilla lammutamine ning kuniks uus sild sügisel valmib, tuleb sealsete huviväärsusteni sõita ringiga. Piusal töötaval keraamikul Meelis Krigulil on sillaehitusega seoses suured lootused.

Vastseliina-Meremäe-Kliima tee 21. kilomeetril asuv Piusa jõe sillal oli pühapäevaks kooritud maha mustkate ning teisipäeva hommikul kell 9 läheb liiklus seal kinni. See tähendab, et edaspidi tuleb Obinitsa poolt Piusa liivakoobaste ning nende naabruses tegutseva Piusa Savikojani pääsemiseks teha umbes 10-11 km pikkune ring läbi Võmmorski.

«Savikoja seisukohast ma küll ülearu ei muretse,» ütles Piusa Savikoda pidav keraamik Meelis Krigul. «Mul on nii palju püsikliente, et nad leiavad tee igal juhul üles. Oleme igasugu ehitusi ja olukordi näinud ja üle elanud.»

Nii oli sajandi algupoolel Koidula piiriraudteejaama ehituse ajal Kriguli sõnul kogu piirkonna liiklus sisuliselt kinni, kuid inimesed jõudsid siiski kuidagi Piusale. Tõsi, ajad on vahepeal nii palju muutunud, et kuna tänavuse ehitustöö tõttu tuleb ümbersõidul osaliselt läbida ka kruusateed, siis sellel paljud Kriguli sõnul sõita ei taha.

Piusa jõe kaldal elava kunstniku jaoks on uue Piusa silla ehitus, täpsemalt praeguse lammutamine, seotud ka isiklike suurte lootustega. Mees elab oma savikojast umbes kolm kilomeetrit ülesvoolu Miku külas mitte üksnes metsas jõe kaldal, vaid kitsuke roopaline tee tema koduõuele viib lausa kaks korda üle vooluvee.

See aga tähendab, et Krigul on pidanud järjepanu ehitama sildu, mille puidust talad aga üleliia kaua vastu ei pea. Esimene, väiksem sild viib üle vana kanali, mille kunagine Miku veskimees oli siia vooluhulga reguleerimiseks ehitanud.

Kriguli teine sild, millest autoga enam üle ei sõida, viib üle Piusa jõe enese. Pererahvas jätabki oma auto ühele poole jõge ja astub üle silla maja juurde.

«Olen siia puitsillad ehitanud, aga rohkemaks pole jaksu. Puitsillad paraku ei kesta liiga pikalt ja see töö on lõputu. Suuremad masinad, nagu fekaalivedu, prügivedu, küttepuud, neist üle sõida,» nentis Krigul.

Kuulnud, et Piusa sild läheb lammutamisele, süttis kunstnikul peas tuluke. «Pöördusin mõni aeg tagasi transpordiameti poole, et kaubelda omale lammutatava silla paneelid. Lubati ehitajale edasi anda ja sealt pole vastust saanud,» rääkis Krigul.

Meelis Kriguli ehitatud sild üle Miku veski kanali kannab vaid sõiduautot.

Kui üles võetavad maanteesilla paneelid lähevad nagunii killustikuks, siis selle asemel võiksid need ideaalselt passida Kriguli õuele. Need säästaksid mehe edaspidisest puitsildade ehitamisest.

«Vald ükskord tegi hinnapäringu, palju mulle siin betoonist sildade ehitamine võiks maksta koos teega – said vastuseks midagi 300 000 eurot. Seda raha vallal polnud. Mul ka mitte,» märkis Krigul.

Kas silla ehitamise peatöövõtja Nordpont OÜ paneelid keraamikule loovutab, pole veel teada. «Eks lähen käin uuel nädalal objektil ja räägin ehitajatega otse,» sõnas kunstnik.

Uue Piusa silla ehitus läheb maksma 774 000 eurot pluss käibemaks ehk vähem, kui transpordiamet riigihanget välja kuulutades eeldas. Talvel prognoositi ehitusmaksumuseks 800 000 eurot.

Silla valmimise tähtaeg on 7. detsember. Liiklus uuel sillal avatakse kava kohaselt 10. oktoobri hommikul.

Kommentaarid (2)
Tagasi üles