Mis vahe on kahe- ja kolme-punkti turvavöö turvalisusel

Sirje Lemmik
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ka bussides peavad reisijad kinnitama turvavöö.
Ka bussides peavad reisijad kinnitama turvavöö. Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees

Kui autos oleme harjunud kasutama diagonaalis üle rindkere käivat turvavööd, siis bussis ja lennukis kasutame vaid üle puusade jooksvat turvavööd. Kas üks on teisest turvalisem?

Tegemist on küsimusega, mis sõitjatel bussis turvavöö kinnitamise teavituskuul sagedamini esile kerkib. «Ohutuse tagamiseks on vaja kinnitada nii kolme- kui ka kahe-punkti turvavöö, vastavalt sellele, kumb on parasjagu sõitja istme külge kinnitatud.

Kuigi laupkokkupõrke puhul on ohutum kolme-punkti vöö, hoiab ka kahe punkti vöö inimese istme küljes kinni, mis on õnnetuse korral ohutuse seisukohast kõige olulisem. Seega ei tasu erinevatesse turvavöödesse kuidagi erinevalt suhtuda ja kui bussis on olemas turvavöö, tuleb see kindlasti enda ja ka oma kaassõitjate turvalisuse tagamiseks kinnitada,» pani Politsei ja Piirivalveameti juhtivkorrakaitseametnik Sirle Loigo bussisõitjatele südamele.

Ka Maanteeameti ennetusosakonna ekspert Diana Okas rõhutas, et bussis on oluline turvavöö alati kinnitada. «Kõik bussis olevad sõitjad liiguvad koos bussiga bussi kiirusel. Pidurdamisel või kokkupõrkel aeglustuvad turvavööga kinnitatud sõitjad koos bussiga, kuid turvavööd mitte kinnitanud ehk n-ö lahtised sõitjad jätkavad oma liikumist sama kiirusega, mis oli bussil enne pidurdamist. Näiteks, kui buss sõidab kiirusega 85 km/h, siis kokkupõrkel või äkilise pidurdamise korral jätkavad turvavööga kinnitamata sõitjad liikumist kiirusel 85 km/h, kuni nad kuhugi vastu põrkavad,» kirjeldas Okas bussisõidu olukorda äkilise pidurduse või kokkupõrke korral.

«Äkilisem kiiruse muutus tähendab, et mõjuma peab oluliselt suurem jõud, mis seda kiirust muudab. Suurem jõud tähendab aga suuremaid vigastusi. Kokkuvõttes tähendab see, et turvavööga kinnitamata sõitja võib liiklusõnnetuse korral paiskuda bussist välja või siis otsa teistele kaassõitjatele, vigastades sellega nii ennast kui ka teisi,» selgitas Okas ja tõdes, et buss on sama tavaline sõiduvahend nagu auto ja ka seal tuleb turvavöö kinnitada.

Kaks ja kolm punkti ehk mis on mis?

Enamikule sõitjatele kindlasti rohkem tuttav kolme-punkti turvavöö on kasutusel enamikes autodes. Sellise ülesehitusega turvavöö jookseb üle puusade ning diagonaalselt üle rindkere, turvavöö kinnituskohad asuvad kahel pool puusasid ja kas parema või vasaku õla kõrval. Kolme-punkti turvavööd kasutatakse sõiduautodes kõikidel istekohtadel ja samuti näiteks bussi esimese istmerea puhul ning see fikseerib inimese istmesse, tagades, et rindkere ei liiguks kokkupõrkel ettepoole.

Kahe-punkti turvavöö jookseb ainult üle puusade ja selle kinnituskohad asuvad kahel pool puusasid. Seda turvavööd kasutatakse nii bussides kui ka lennukites reisijakohtadel. Kahe-punkti turvavöö fikseerib inimese istmesse, kuid ei piira keha ülemise osa liikumist - kokkupõrkel teeb selle töö ära eespool oleva istme seljatugi või paigaldatud piire.

Pooled sõitjad bussis turvavööd ei kinnita

Oktoobris läbi viidud rahvusvahelise küsitluse käigus uuriti rohkem kui 5200 bussisõitja turvalise bussisõidu harjumusi Lux Expressi sõitjate seas. Küsitluse tulemused näitavad, et oma turvavöö kinnitab bussis alati vaid 53% Eesti bussireisijatest, samas kui autos kasutab turvavööd alati 89% sõitjatest.

«Täna on kõigis meie bussides olemas turvavööd, mille kinnitamist tuletavad meelde nii sõidupiletil olev üleskutse, meediakeskuste avamisel näha olev videolõik kui ka bussijuht, kes enne reisi mikrofoni teel sõitjaid sellest teavitab. Kuigi oleme investeerinud vastupidavatesse bussidesse ja koolitame pidevalt oma bussijuhte oskuslikult sõitma, peab oma turvavöö ikkagi iga sõitja ise kinnitama. Tahaksime väga, et sõitjate jaoks muutuks ka bussis turvavöö kasutamine sama loomulikuks nagu see on täna autosõitjate jaoks,» selgitas Lux Expressi kommertsjuht Märt Sibrik.

Turvavöö kinnitamise olulisuse teadvustamiseks bussides viivad Politsei ja Piirivalveamet, Maanteeamet, Lux Express, Simple Express ning Tallinna bussijaam novembris läbi ühise teavituskampaania. Kampaania juhib tähelepanu, et lisaks professionaalsele bussijuhile, tehniliselt korras bussile, liiklusseaduse ja teeolude järgimisele, tagab sõitja turvalisuse tema enda käitumine. Kampaania raames selgitatakse laiemalt turvavöö kasutamise olulisust bussis, viiakse bussides läbi turvavöö kasutamise kontrollreide ning pakutakse sõitjatele võimalust testida turvavöö kasutamise mõju õnnetusjuhtumi korral.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles